چکیده:
بیتوجهی به تجاریسازی محصولات فناورانه, زمینهساز افت بهرهوری و نیز افت شاخصهای تولیدی
در بین شرکتهای مختلف فعال در این حوزه خواهد شد و این به منزله ناتوانی کشور در گذار به سوی
توسعهیافتگی خواهد بود. پژوهش حاضر با هدف آرایه چارچوبی نظری برای کمک به تدوین الگویی
برای تجاریسازی محصولات فناورانه در ایران اجرا شده است. این پژوهش از نظر هدف» کاربردی بوده
و جامعه آماری پژوهش خبرگان صاحبنظر در زمینه بازاریابی و تجاریسازی و نخبگان دانشگاهی فعال
در حوزه مدلهای تجاریسازی میباشند. این خبرگان به کمک روش نمونهگیری هدفمند و نیز روش
گلوله برفیء بهصورت توامان» شناسایی شدند. روش تجزیه و تحلیل, مبتنی بر مدل پارادیم تئوری
دادهبنیاد بوده است. دادهها از طریق انجام ۲۰ مصاحبة عمیق با خبرگان» با رسیدن به کفایت دادههاء
جمعآوری شدند. بر این اساس ابعاد اصلی تجاریسازی محصولات فناورانه در قالب مدل پارادایمی ذیل
هجده مقوله و هشت بعد اصلی طبقهبندی شدهاند. نتایج تحقیق نشان دهنده این مطلب است که
ظرفیتهای مناسب از قبیل نیروی انسانی خبره یکی از مهمترین عواملی است که باعث میشود
سرمایهگذاران و شرکتهای مبتنی بر فناوری علاقمند به تجاریسازی و پیادهسازی چنین الگوهایی در
سطح سازمان باشند.
خلاصه ماشینی:
اطلاعات مقاله چکیده کلیدواژهها تجاریسازی محصولات فناورانه نظریه دادهبنیاد نوآوری تحقیق و توسعه مقدمه توسـعه اقتصـادی، ارتقای سـطح فناوری کشـور و تولید مواد نو با اسـتفاده از فناوریهای پیشـرفته ، بالا بردن سـطح طراحی و سـاخت داخل ، اشـتغال زایی و ایجاد زمینه جدید فعالیت برای نیروی کارا و متخصـص ، حمایت از صـنعت و بالا بردن توان مهندسـی برای صـدور خدمات به خارج ، زمینه سـازی گسـترش صـنایع وابسـته بالادسـتی و پایین دسـتی، بالا بردن قدرت رقابتی در جهت صـدور کالای سـاخت داخل و به دسـت آوردن سـهم بالاتر در تجارت جهانی و ایجاد اعتماد نسـبت به تحقیقات کاربردی، از جمله مواردی است که در گرو تقویت تجاریسازی محصولات تکنولوژیک میباشد (جاهد و آراسته ، ١٣٩٢).
با توجه به اینکه هدف اصـلی این پژوهش ارایه الگویی در جهت تجاریسـازی محصـولات فناورانه با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد میباشـد، موضـوع پژوهش کاربردی اسـت ؛ به این معنی که با توجه به اینکه کشـور با شـرایط اعمال فشـار و تحریم از جانب کشـورهای صـاحب فناوری رو به رو بوده ، دچار بحران های اقتصـادی متعددی همچون تورم و رکود گشـته اسـت .
از سـوی دیگر توجه به فروش و بازاریابی در رابطه با محصـولات تولید شـده ، همواره یکی از مهم ترین چالش های شـرکت های تکنولوژیبنیان اسـت که با توجه به ارایه الگویی در زمینه تبیین عوامل مهم در عرصـه تجاریسـازی محصـولات فناورانه در شـرایط رکود میتوان به نیازهای بخش مهمی از شـرکت های تکنولوژی بنیان پاسـخ داد؛ که این امر بدون شـک در بهبود تولید و افزایش بهره وری از یک سـو در شــرکت های داخلی میتواند مفید و کاربردی باشــد و از ســوی دیگر، زمینه را برای افزایش فعالیت بخش خصــوصــی در زمینه سرمایه گذاری برای توسعه و رونق شرکت های تکنولوژیبنیان از طریق تعامل بهتر با محیط های علمی ایجاد خواهد کرد.
Khalilzadeh, Khalilzade, Mozafari, Vasei and Amouei Ojaki 5.