چکیده:
هدف از پژوهش حاضر شناسایی راهکارهای توسعه گردشگری و جاذبههای ورزشی در استان کرمانشاه
می باشد، که نوع تحقیق نظری، کل نگر، از نظر مدت اجرا مقطعی، آیندهنگر، و از حیث مبنای معرفت
شناختی جزء پژوهشهای کیفی و از جنبه راهبردی جزء پژوهشهای نظریه داده بنیاد است. جامعه آماری
این مطالعه را صاحبنظران تشکیل میدهند و که به صورت هدفمند، در نهایت ١٧ نفر بعنوان نمونه آماری
جامعه انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیق مصاحبه میباشد که به صورت نیمه ساختار
یافته در اختیار صاحبنظران قرار گرفت. محورهای اصلی مصاحبه اقتباس شده از رهیافت تحقیق کیفی و
نظریه داده بنیاد روش اشتراوس و کوربین میباشد. جهت تجزیه و تحلیل یافتهها در تحقیق از روش
کدگذاری استفاده شد. این روش که سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی
داشت انجام گرفت. ابزار تحلیل بکار گرفته شده نرمافزار تحلیل کیفی Maxqda نسخه 2018 است.
نتایج کدگذاری باز عوامل موثر راهکارهای توسعه گردشگری و جاذبه های ورزشی در استان کرمانشاه. را
نشان میدهد که در مجموع مصاحبه هایی که با نمونه های تحت بررسی انجام شد ٨١ کد باز بدست آمد،
که براساس ٥ قضیه اصلی (عوامل علی، زمینه ای، مداخله ای، راهبردها و پیامدها) عوامل شناسایی گردید،که مدل نهایی ارائه گردید. در نهایت میتوان بیان کرد که با بهره گیری از مدل ارائه شده ظرفیتهای
گردشگری و جاذبه های ورزشی استان کرمانشاه را در راستای جذب گردشگران بیشتر توسعه داد.
خلاصه ماشینی:
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه ، ایران چکیده هدف از پژوهش حاضر شناسایی راهکارهای توسعه گردشگری و جاذبه های ورزشی در استان کرمانشاه می باشد، که نوع تحقیق نظری، کل نگر، از نظر مدت اجرا مقطعی، آینده نگر، و از حیث مبنای معرفت شناختی جزء پژوهش های کیفی و از جنبه راهبردی جزء پژوهش های نظریه داده بنیاد است .
براساس اطلاعات موجود درآمد کشورهای پیشرفته جهان از محل توریسم ورزشی سالانه چیزی بیش از ٢٠ میلیارد دلار است ، اما ایران با وجود جاذبه های بی نظیر گردشگری و طبیعی و داشتن آثار تاریخی چندین هزار ساله و از طرفی با وجود هزینه های هنگفتی که از سوی سازمان ورزش و جوانان ، کمیتۀ ملی المپیک ، فدراسیون ها و سایر نهادهای مرتبط برای برگزاری رویدادهای ورزشی ملی و بین المللی صرف می گردد (و می توان گفت هیچ بهره ی اقتصادی عاید این سازمان ها نمی شود)، تاکنون بهره چندانی از این حوزه نبرده است .
با توجه به برنامۀ پنج سالۀ چهارم که در آن مقرر شده است سالانه دو میلیون و ٥٠٠ هزار نفر گردشگر جذب ایران شوند و نیز در راستای تحقق آرمان های کمیتۀ بین المللی المپیک و سازمان جهانی گردشگری و نظر به اهمیت توسعه و ارتقای ورزش کشور، با یک برنامه ریزی دقیق و اصولی توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین سازمان تربیت بدنی و کمیتۀ ملی المپیک و دیگر دستگاه های مسئول ، میتوان بخش عظیمی از گردشگران را از طریق گردشگری ورزشی جذب کشور کرد.