چکیده:
زمینه و هدف: منظومۀ «وامق و عذرا» اثر خواجه شعیب جوشقانی شاعر، یکی از شاعران و محرّران برجستۀ عصر صفوی، در دورۀ شاه عباس اول است. شعیب این مثنوی را بمنظور نظیره پردازی و با تاثیر گرفتن از وامق و عذرای عنصری و خسرو و شیرین نظامی سروده است و بر این اساس شاعر بیشتر تحت تاثیر سبک خراسانی بوده است تا سبک هندی. نگارندگان این جستار برآنند عناصر و مولّفه های سبکی و ساختاری این منظومه را دریابند و سطوح زبانی، ادبی و فکری و ساختار غنایی آن را بررسی و تحلیل نمایند.
روش مطالعه: این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی و با رویکرد سبکشناسی است. داده ها و اطلاعات با استفاده از روش کتابخانه ای بدست آمده است.
یافته ها: منظومۀ «وامق و عذرا»ی جوشقانی در بحر هزج و در قالب مثنوی سروده شده است. شاعر با استفاده از انواع هجای قافیه، تنوّع در ساختمان آن، قافیۀ بدیعی، مختصات آوایی، انواع مختلف جناس، تکرار واج و واژه، تصدیر، ترصیع و موازنه موسیقی شعر را افزایش داده است. ساختار سبکی لغات و اصطلاحات آمیزه ای از لغات و اصطلاحات عامیانه، غنایی و حماسی است. که سطح ادبی کلام نیز بر پایۀ تشبیهات، استعارات، کنایات، تلمیحات و اغراقها استوار است. در سطح فکری شاعر نشانه هایی از سبک خراسانی را میتوان دید و فصلبندی جوشقانی در این منظومه با ساختار منظومه های غنایی قابل تطبیق است.
نتیجه گیری: خواجه شعیب جوشقانی از شاعران توانمند و شیرین سخن دورۀ صفوی بوده است که در منظومۀ غنایی «وامق و عذرا»ی وی ابتکارات زبانی و ترکیبات تازه دیده میشود. وی با استفاده از واژگان و ترکیبات زبان عربی و ترکی و وارد نمودن ترکیبات نو و بدیع و لغات و اصطلاحات عامیانه و دانشهایی چون نجوم، طب و موسیقی، بر زیبایی و غنای کلامش افزوده است. کاربرد فراوان آرایه های ادبی نظیر جناس، تکرار، تصدیر و ترصیع، تشبیه، استعاره و تلمیح، از ویژگیهای سبکی جوشقانی در مثنوی وامق و عذراست. همچنین ساختار این منظومه با ساختار منظومه های غنایی مطابقت دارد.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: The poem "Vameq and Azra" by the poet
Khajeh Shoaib Joshaghani is one of the prominent poets and commentators of
the Safavid era during the reign of Shah Abbas I. Shoaib composed this Masnavi
for the purpose of imitating and being influenced by "Vameq and Azra" of
Ansari, Khosrow and Shirin Nezami, and based on this, the poet was more
influenced by Khorasani style than Indian style. The authors of this paper intend
to understand the stylistic and structural elements of this system and to study
and analyze its linguistic, literary and intellectual levels and lyrical structure.
METHODOLOGY: This research is descriptive-analytical with a stylistic
approach. Data and information were obtained using the library method.
FINDINGS: The poem "Vameq and Azra" by Joshaghani has been composed in
the form of Masnavi. The poet has increased the variety of rhyming syllables,
the variety in its structure, the original rhyme, the phonetic coordinates, the
different types of puns, the repetition of phonemes, the conjugation, the
arrangement and the balance of the music of the poem. The stylistic structure
of words and expressions is a mixture of slang, lyrical and epic words and
expressions. The literary level of theology is also based on metaphors,
metaphors, allusions, allusions and exaggerations. The intellectual level of the
poet can be seen in the signs of Khorasani style and Joshaghani's chapter in this
poem can be adapted to the structure of lyrical poems.
CONCLUSION: Studies have shown that Khajeh Shoaib Joshaghani was one of
the most powerful and eloquent poets of the Safavid period. Turkish and the
introduction of new and innovative combinations and words and slang terms
and sciences such as astronomy, medicine and music, has added to the beauty
and richness of his words. Extensive use of literary arrays such as puns,
repetition, conjugation and similitude, simile, metaphor and allusion, are the
features of Joshaghani style in Masnavi Wameq and Azra. Also, the structure of
this system corresponds to the structure of lyrical systems.
خلاصه ماشینی:
سبک و ساختار مثنوي وامق و عذراي شعيب جوشقاني شهربانو بابايي ، ناهيد اکبري *، رضا فرصتي جويباري گروه زبان و ادبيات فارسي، دانشکده علوم انساني، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامي، قائمشهر، ايران .
Forsati Joybari Department of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities, Ghaemshahr Branch, Islamic Azad University, Ghaemshahr, Iran.
درمورد سبک و ساختار منظومۀ وامق و عذراي خواجه شعيب جوشقاني پژوهشي انجام نگرفته است ، ولي مقالات متعددي دربارة داستان غنايي وامق و عذرا انجام شده است ، از جملۀ آنها ميتوان به موارد زير اشاره نمود: - «داستان وامق و عذرا و روايت حسيني شيرازي» نوشتۀ حسن لي که نويسنده پس از معرّفي اين داستان و بازشناسي عناصر مشترک آن در روايات مختلف ، تفاوت روايت حسيني شيرازي را با ديگر روايت بررسي نموده است .
منظومۀ وامق و عذراي جوشقاني نيز همچون بسياري از منظومه هاي غنايي ديگر از ساختار زير تشکيل شده است : حمد و ستايش خداوند: منظومه با مناجات و رازونياز با خداوند باريتعالي آغاز ميشود.
Introducing the authors Shahrbanou Babaei: PhD student, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities, Ghaemshahr Branch, Islamic Azad University, Ghaemshahr, Iran.
ir) Nahid Akbari: Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities, Ghaemshahr Branch, Islamic Azad University, Ghaemshahr, Iran.
com : Responsible author) Reza Forsati Joibar: Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities, Ghaemshahr Branch, Islamic Azad University, Ghaemshahr, Iran.