چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی ضرورت و اهمیت ارزیابی عملکرد سازمانی در شرکتهای تولیدی است. در این مقاله سعی شده است مفهوم ارزیابی عملکرد، ویژگیهای عملکرد سازمانی در شرکتها مشخص شود و نتایج و پیشنهادات عملی در این زمینه بیان گردد. به این منظور برای مبانی نظری پژوهش از روش کتابخانه ای و بصورت فیش برداری مبتنی بر کدگذاری مفاهیم اساسی پژوهش استفاده شده است. این مقاله مروری، تالیفی می باشد که از طریق مقولهبندی، یکپارچهسازی و ارزشیابی متون منتشر شده پیشین، سیر پیشرفت پژوهشهای جاری را در جهت روشن ساختن مسئلهای مشخص دنبال میکند. این پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و برای بدست آورن اطلاعات از روش تاریخی استفاده شده است.
خلاصه ماشینی:
سيستم هاي سنجش مالي سنتي قادر به محاسبه ي ارزش واقعي و يا بهاي تمام شده ي اين همکاري ها و روابط نيستند (مسرور و همکاران ، ١٣٩٥) عدم کفايت معيارهاي مالي براي سنجش عملکرد، سازمان ها را بر آن داشت که ساير فعاليت هاي خود مانند ارتباط با مشتري، نوآوري در فرآيندها و آموزش کارکنان را نيز ارزيابي نمايد و براي سنجش عملکرد آنها معيارهاي ديگري را به معيارهاي مالي بيفزايد.
ديدگاه نو، آموزش ، رشد و توسعه ي ظرفيت ارزيابي شونده ، بهبود و بهسازي افراد و سازمان و عملکرد آن ، ارائه ي خدمات مشاوره اي و مشارکت عمومي ذينفعان ، ايجاد انگيزه و مسئوليت پذيري براي بهبود کيفيت و بهينه سازي فعاليت ها و عمليات را هدف قرار داده و مبناي آن را شناسايي نقاط ضعف و قوت و تعالي سازماني تشکيل مي دهد.
خاستگاه اين ديدگاه مقتضيات معاصر بوده و با استفاده از تکنيک ها و روش هاي مدرن ، به سنجش سيستمي عملکرد مي تواند سطح کلان يک سازمان ، يک واحد، يک فرآيند يا کارکنان آن سازمان باشد (رازدار و همکاران ،١٣٩٨) تعريف سنجش عملکرد: سنجش عملکرد موضوعي است که اغلب بسيار مورد بحث قرار مي گيرد، ولي به ندرت تعريف مي شود.
کاهش دقت ارزيابي در اثر تحت کنترل نبودن مشارکت افراد در ارزيابيها تاکيد زياد بر عملکرد فردي و در نتيجه : کاهش احساس مسئوليت نسبت به کل سازمان کاهش روحيه همکاري و ايجاد رقابت هاي ناسالم ايجاد رقابت منفي در جهت به دست آوردن منابع بنابرآنچه از موارد فوق نتيجه گيري ميشود اين واقعيت است که ارزيابي عملکرد بايد در قالب يک نظام معين انجام گيرد تا از پراکندگي ارزيابيها و گرفتار شدن در تله هاي آن جلوگيري شود.