چکیده:
هدف: این مقاله قصد دارد موضوع تحریمها را به نقد و چالش کشیده و ارتباط آن را با بوجود آمدن عـزم اراده همـه آحـاد کشور در افزایش حداکثری داخلی سازی و خودکفایی به ویژه در صنعت خودرو با تحلیلهای کارشناسی بیان نماید. روش: تحقیق به دو روش کتابخانهای و میدانی جمع آوری گردیده. به این صورت که ابتدا با مراجعه به تحقیقات محققان قبلی از طریق جستجو در اینترنت، مقالات منتشر شده و کتابها به جمع آوری دادهها و معیارهای مورد نیاز پرداخته و سپس از طریق مراجعه به نخبگان صنعت خودرو و کارشناسان وابسته به تولید کنندگان خودرو به دو روش پرسشنامهای و مصاحبه رو در رو نسبت به تکمیل و گسترش و باز تعریف دادهها اقدام مینماید. یافتهها: اعمال تحریمهای اقتصادی و بین المللی از سوی برخی کشورها، در بخشهای تولید، صادرات و واردات تاثیر میگذارد. این شرایط در برخی از صنایع به مراتب تاثیر بیشتری داشته و فرآیند آنها را مختل میکند دلیل افت شدید تولید و کاهش نقدینگی فشار وارده مضاعف شده و شرکتهای خودرو ساز را با چالشهای بیشتری مواجه میسازد. افت تولید خودرو و مشکل تامین قطعات وارداتی در شرکتهای خودرو ساز باعث افت نقدینگی شده و موجبات افزایش قیمت محصول نهایی را به دنبال داشته است. نتیجهگیری: بطور کلی میتوان گفت که تحریمها در صورتی برای کشور نعمت است که بسرعت تبدیل به فرصت هـایی طلایـی برای نوآوران و تولیدکنندگان خلاق شود؛ بگونهای که با ایجاد بسترهای حمایتی پایدار و مسـتمر دولتمـردان بـرای فعالین اقتصادی، موانع پیش روی آنان برطرف شده و انگیزه ورود و تلاش مضاعف در عرصه تولید با ارتبـاط عمیقتـر دانشگاه و صنعت فراهم گردد.
This article intends to critique and challenge the issue of sanctions and its relationship with the emergence of the will of all individuals in the country to increase maximum internalization and self-sufficiency, especially in the automotive industry with expert analysis.Method: The research was collected in two ways: library and field. In this way, first by referring to the researches of previous researchers through internet search, published articles and books to collect the required data and criteria, and then by referring to the elites of the automotive industry and experts affiliated with automobile manufacturers to Two methods of questionnaire and face-to-face interview are used to complete, expand and redefine the data.Findings: The imposition of economic and international sanctions by some countries affects the production, export and import sectors. This situation has a much greater impact on some industries and disrupts their process due to the sharp decline in production. And declining liquidity doubles the pressure and poses more challenges for automakers. The decline in car production and the problem of supplying imported parts in car companies has led to a decline in liquidity and has led to an increase in the price of the final product.Conclusion: In general, it can be said that sanctions are a blessing for the country if it quickly becomes a golden opportunity for innovators and creative producers; In such a way that by creating stable and continuous support bases for government officials for economic actors, the obstacles in front of them are removed and the incentive to enter and redouble efforts in the field of production is provided with a deeper connection between the university and industry.
خلاصه ماشینی:
البته بخش توليد و صنعت کماکان نيازمند توجه و حمايت هاي موثر دولت در تصويب قوانين و مقررات همسو با نيازهاي توليدکنندگان ،در زمينه امور بانکي؛ ارائه به موقع تسهيلات و کنترل نرخ ارز، کاهش بروکراسـي اداري گمرکـات در صـادرات کـالا و همچنين واردات اقلام مورد نياز صنايع توليدي، بازنگري در قوانين و مقرارت مالياتي از جمله ماليات ارزش افزوده ، توجه کافي هيات هاي دولتي در کشورهاي مختلف جهان بر موضوع بازاريابي براي صادرات محصولات داخلي ، و ...
در اين شرايط تاثير هر کدام از عوامل مذکور در نرخ افزايش قيمت خودرو در بازار ايران به چه شکل مي باشد؟ آيا در صورت حمايت هاي مستقيم دولت از بخش خودرو سازي، امکان جايگزيني محصولات خارجي با توليد داخلي در شرايط تحريم وجود خواهد داشت ؟ آيا صنايع مختلف ازجمله صنعت خودرو سازي در چنين شرايطي مي توانند جدا از بحث رقابت با محصولات مشابه برندهاي خودرو سازي دنيا، در عرصه خود کفايي و توليد با کيفيت در داخل به جايگاه شايسته و در خور مصرف کنندگان داخلي و خارجي برسند؟ اهداف تحقيق اين مقاله قصد دارد به اين سوالات پاسخ دهدکه : با توجه به اينکه در سال هاي اخير به دليل تشديد تحريم ها، مديران خودرو سازي نتوانستند گام مهمي در زمينه بالا بردن کيفيت و کنترل بهاي تمام شده محصولات و ايجاد تنوع بردارند وتحريم ها، دسترسي آن ها را به مواد اوليه با کيفيت و تکنولوژي نوين محدود کرده و نتيجه آن خودرو هاي بي کيفيت وگران بوده مي توان راهکارهايي براي رفع اين مشکلات ارائه کرد؟ فرضيه تحقيق بين تحريم ها و افزايش ميزان داخلي سازي که با عزم و اراده دولتمردان و تغيير رويکرد مديران شکل گرفته ، ارتباط وجود دارد.