چکیده:
کنشگری اتحاد راهبردی به واکنش مبتکرانه سازمان در شناسایی و پاسخگویی به فرصت های اتحاد
استراتژیک اشاره دارد. پژوهش حاضر به دنبال ارائه الگوی کنشگری اتحاد برای بنگاه های هایتک به
منظور اقدام اتحادی رقابت محور در جهت هم افزایی با شرکای بالقوه است تا به عملکرد تجاری برتری
نسبت به رقبای خود دست یافته و به کسب مزیت رقابتی برتر نائل گردند. رویکرد تحقیق حاضر آمیخته
است و ماهیت آن در بخش کیفی، بنیادی و در بخش کمی، کاربردی می باشد. داده های بخش کیفی از
طریق مصاحبه نیمه ساختارمند با ١٨ نفر از خبرگان دانشگاهی، کارشناسان خبره و مدیران شرکت های
هایتک ایرانی که سابقه اتحاد راهبردی در فعالیت های خود دارند، جمع آوری شد و از طریق نمونه گیری
نظری و گلوله برفی تا رسیدن به نقطه اشباع نظری ادامه یافت و همچنین جمع آوری اطلاعات در بخش
کمی با استفاده از پرسشنامه انجام گرفت. پس از کدگذاری مصاحبه های بخش کیفی، تعداد ٣٥٣ کد باز،
٩٣ مقوله فرعی و ٢٩ مقوله اصلی مفهوم سازی شد و مدل تحقیق در بخش کیفی در ابعاد عّلی، محوری،
راهبردها، زمینه ای، مداخله گر و پیامدها استخراج گردید و مولفه های پیچیدگی و رهبری بازار، رویکرد
آینده نگر، رصدگری شریک، مشروعیت و تعامل فرهنگی، تلاطم بحرانی و مزیت رقابتی پیوسته به ترتیب
در این ابعاد قرار گرفتند و در نهایت، برازش مدل تحقیق در بخش کمی منجر به تایید فرضیه های پنج گانه
گردید.
خلاصه ماشینی:
مطالعه لیشنیگا و گینگ مولرب ٤ نقش کنشگری اتحاد راهبردی در عملکرد بازار را 5 با توجه به عوامل سازمانی و عوامل محیطی مورد بررسی قرار داده است [٩] و همچنین گلونکا به پیوندهای بین استراتژی همکاری شرکت ها، پیچیدگی های مجموعه اتحادی آنها و نوآوری 2 در زمینه صنعت فناوری ارتباطات و اطلاعات در بازارها اشاره دارد [١٠].
لذا تحقیق حاضر به دنبال آن است تا با شناسایی مؤلفه های گوناگون مؤثر بر رفتارهای کنشگری در اتحاد راهبردی و ارائه مدلی مفهومی، ابعاد گوناگون عّلی، پدیده محوری، شرایط زمینه ای، راهبردها و اقدامات ، شرایط مداخله گر و پیامدها و نتایج آن را مورد موشکافی قرار داده و در عین حال با سعی در رفع فقر پژوهشی در این حوزه ، چارچوب مناسبی به جهت کاربست اجرایی در احتیار مدیران حوزه هایتک ایرانی قرار دهد.
به همین جهت محققین به دنبال آن هستند تا با ارائه الگوی بومی کنشگری اتحاد راهبردی برای شرکت های تکنولوژیمحور به این سؤالات پاسخ دهند: مؤلفه های مؤثر در کنشگری اتحاد راهبردی کدامند؟ راهبردها و اقدامات به منظور حصول کنشگری اتحادی کدامند؟ کاربست راهبردهای کنشگری اتحادی چه پیامدها و نتایجی به دنبال خواهد داشت ؟ ارتباط بین عوامل عّلی، محوری، راهبردها و پیامدها در الگوی کنشگری اتحادی چگونه است ؟ در این پژوهش در ابتدا با کاربست مصاحبه با مشارکت کنندگان و با استفاده از رویکرد داده بنیاد به استخراج مفاهیم مرتبط با کنشگری اتحاد راهبردی پرداخته شد و پس از آن با هدف تلخیص مفاهیم و با تبیین مقوله های فرعی و اصلی، مدل بومی کنشگری اتحاد راهبردی در شرکت های هایتک ارائه گردید و در نهایت در بخش کمی برازش مدل تحقیق در دستور کار قرار گرفت .
The role of horizontal and vertical new product alliances in responsive and proactive market orientations and performance of industrial manufacturing firms.