چکیده:
این پژوهش با هدف ارزیابی کیفیت آموزش مجازی درس تربیت بدنی در دوران شیوع ویروس کرونا انجام شد. پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی با هدف کاربردی بود. جامعۀ آماری همۀ دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر رشت با حجم نمونه آماری 534 دانش آموزان بودند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته از نوع مقیاس پنجارزشی لیکرت بود. برای تعیین پایایی، ضریب همبستگی آلفایکرونباخ 96/0 محاسبه شد و برای تأیید روایی صوری و محتوایی، پرسشنامه در اختیار جمعی از صاحب نظران قرارگرفت. با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، 10 بعد بازخورد، محتوای آموزشی، تعامل، زیرساخت و فناوری، پشتیانی، سنجش و ارزشیابی، ویژگیهای فردی یادگیرنده، مدیریت، خدمات آموزشی و رضایتمندی شناسایی شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای کولموگروف-اسمیرنوف، دوجملهای، یومنویتنی و فریدمن انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مجازی درس تربیت بدنی از کیفیتی بالاتر از سطح معیار برخوردار بوده است و در اولویت ابعاد کیفیت آموزش الکترونیکی این درس تفاوتی معنادار مشاهده شد؛ به طوریکه بعد سنجش و ارزشیابی بالاترین رتبه و تعامل از کمترین رتبه برخوردار بودند. همچنین در دیدگاه دانش آموزان دختر و پسر در ابعاد سنجش و ارزشیابی، بازخورد، مدیریت و تعامل تفاوت معناداری وجود داشت. با توجه به یافتههای پژوهش و ادامه همهگیری کرونا پیشنهاد می شود، شرایط و امکانات لازم برای بهرهمندی بیشتر دانشآموزان از این شیوه آموزش فراهم شود؛ بنابراین باید با طراحی برنامه درسی هماهنگ با ویژگیها، نیازها و متناسب با سرعت یادگیری دانشآموزان و نیز طراحی آزمونها متناسب با شرایط و امکانات آنها، از یادگیری مطلوب درس تربیت بدنی اطمینان یافت.
This study describes the impact of virtual training on the physical education courses during the covid-19 pandemic using the applied descriptive-survey method. All first-grade high school students in Rasht have been investigated as a statistical population, including 534 students, while a researcher-made questionnaire of 5-point Likert scale has been utilized as the data collection tool. To determine the reliability, Cronbach's alpha correlation coefficient was calculated 0.96, and to confirm the face and content validity, the questionnaire was provided to a group of experts. Various parameters such as the ten-dimensions feedback, educational content, interaction, infrastructure and technology, support, assessment, evaluation, individual characteristics of the learner, management, educational services, and satisfaction have been identified using exploratory factor analysis. Data analysis has been performed by applying multiple tests, including Kolmogorov Smirnov, binomial, Man-Whitney U, and Friedman. The results showed that virtual training of physical education courses offers a higher quality of training compared to the standard level. A significant difference was observed in the dimensions ranks of e-training quality of this course. The highest-ranking score was for the assessment and evaluation dimensions, while the interaction was the lowest rated. A remarkable difference also was found in the viewpoints of male and female students in the dimensions of assessment and evaluation, feedback, management, and interaction. Pointing to the study’s findings and the continuation of the covid-19 pandemic, providing required facilities and appropriate conditions is highly recommended to ensure all students can take advantage of this method of education. Therefore, designing a suitable curriculum according to the students' characteristics and requirements while well-matched with their learning speed is the first step toward enabling high-quality virtual training. Moreover, the reasonable design of exams based on students' conditions and facilities is critically important and should not be overlooked.
خلاصه ماشینی:
با توجه به يافته هاي پژوهش و ادامه همه گيري کرونا پيشنهاد ميشود، شرايط و امکانات لازم براي بهره مندي بيشتر دانش آموزان از اين شيوه آموزش فراهم شود؛ بنابراين بايد با طراحي برنامه درسي هماهنگ با ويژگيها، نيازها و متناسب با سرعت يادگيري دانش آموزان و نيز طراحي آزمون ها متناسب با شرايط و امکانات آن ها، از يادگيري مطلوب درس تربيت بدني اطمينان يافت .
Lanzilotti, Ardito, Costabile & De Angeli 2.
از طرفي در يادگيري الکترونيکي به دليل دوري فيزيکي بين معلم و دانش - آموز، دانش آموز براي دريافت اطلاعات تا حدمتوسطي کم علاقه ميشود؛ بنابراين توجه به محتواي آموزشي استاندارد و استفاده از فيلم هاي آموزشي مناسب و برقراري انسجام بين بخش هاي مختلف آن ميتواند در ارتقاي کيفيت يادگيري درس تربيت بدني به صورت مجازي کمک کننده باشد و علاقه دانش آموز را به درس و انجام دادن فعاليت هاي درسي افزايش دهد؛ براين اساس اهميت يادگيري الکترونيکي درس تربيت بدني، ايجاد فضاي ورزشي مناسب در خانه و ارزيابي کيفيت ابعاد آموزش - الکترونيکي اين درس ، امري مهم و ضروري به نظر ميرسد.
0 International Public License ذکرشده ، با توجه به ويژگيهاي دانش آموزان متوسطه اول شهر رشت ، کيفيت آموزش مجازي درس تربيت بدني را بررسي کرده است .