چکیده:
اهمیت نقش کارآفرینی و توسعه ملی در اقتصادکشور حایز اهمیت است و همچنین از سویی تکنولوژی های ارتباطی و اطلاعاتی پیامدها و اثرات مهمی در جامعه امروزی، اقتصاد کشورها و بحث کارآفرینی و همچنین توسعه ملی آنها دارند. چرا که این رسانه های نوین به ویژه رسانه های مبتنی بر وب 2 تحت عنوان شبکه ها اجتماعی، به خلاقیت، برقراری ارتباط آزاد و به اشتراک گذاری دانش در بین کاربران کمک می کنند. لذا هدف از انجام این تحقیق مطالعه تاثیر رسانه های نوین ارتباطی در مهارت های کارآفرینی و توسعه ملی با تاکید بر نقش استارت آپ ها است. این پژوهش یک پژوهش کیفی است که از طریق مصاحبه و مفهوم سازی صورت گرفت. جامعه مورد مطالعه پژوهش متخصصان علوم ارتباطات و توسعه و فعالان در عرصه استارت آپ ها و کسب و کارهاست که به روش نمونه گیری گلوله برفی و تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده های کیفی نشان داد که چهار ویژگی شبکه ها اجتماعی شامل انعطاف پذیری، ضریب نفوذ، تعاملی بودن و ویژگی حوزه عمومی در این شبکه ها وجود دارد. همچنین اهم مهارت های کارآفرینانه مدیران استارت آپ ها شامل ویژگی های شخصیتی، ویژگی های شغلی و ویژگی های اجتماعی است. همچنین ابعاد توسعه ملی در این پژوهش که استارت آپ ها در شکل گیری آن اهمیت دارند شامل اشتغال زایی، تسهیل فعالیت های توسعه ای، توسعه متوازن، رقابت پذیری، موانع زدایی، امید بخشی و کاهش ناهنجاری های اجتماعی است.
The importance of the role of entrepreneurship and national development in the country's economy is important and also communication and information technologies have important consequences and effects in today's society. Including in the economies of countries, the discussion of entrepreneurship and national development. Because these new media, especially web 2-based media called social networks, contribute to creativity, free communication and knowledge sharing among users. Therefore, the purpose of this study is to study the impact of new media on entrepreneurship skills and national development with emphasis on the role of startups. This research is a qualitative research that was done through interviews. The study population is communication and development specialists and activists in the field of start-ups and businesses, which was done by snowball sampling method until theoretical saturation. The results of qualitative data analysis showed that there are four characteristics of social networks including flexibility, penetration, interactivity and public domain characteristics in these networks. Also, the most important entrepreneurial skills of startup managers include personality traits, job traits and social traits. Also, the dimensions of national development in this study that startups are important in its formation include job creation, facilitating development activities, balanced development, competitiveness, removing barriers, giving hope and reducing social anomalies.
خلاصه ماشینی:
مطالعه تاثير رسانه هاي نوين ارتباطي در مهارت هاي کارآفريني و توسعه ملي با تاکيد بر نقش استارت آپ ها الهام اعتمادي نسب ١، افسانه مظفري ٢*، علي اکبر فرهنگي ٣ تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٩/١٠/١٣ تاريخ پذيرش مقاله : ١٤٠١/٠١/٢٨ DOI: 10.
لذا هدف از انجام اين تحقيق مطالعه تاثير رسانه هاي نوين ارتباطي در مهارت هاي کارآفريني و توسعه ملي با تاکيد بر نقش استارت آپ ها است .
لذا پژوهش حاضر درصدد مطالعه نقش اين رسانه هاي نوين ارتباطي در مهارت هاي کارآفريني فارغ التحصيلان دانشگاهي و با توسعه ملي به عنوان غايت همه فعاليت هاي کسب و کار است .
در ايران نيز فعاليت هاي استارت آپي طي چند سال گذشته به صورت جدي دنبال شده است و مسئولان حوزه ارتباطات و علوم و فناوري کشور نيز بر اهميت نقش استارت اپ ها در توسعه اقتصادي و حل مشکلات توليد و اشتغال و توسعه فضاي کسب و کار اذعان دارند و بر حمايت و توسعه اين نوع فعاليت ها تاکيد ميورزند.
در مجموع با توجه به شرايط خاص کشور، نظير بافت جمعيتي جوان ، افزايش ضريب نفوذ رسانه هاي ديجيتال ، ميزان دسترسي و رغبت به فناوري هاي نوين در سطح جوانان و سرانجام مشکل اشتغال ، ميتوان اهميت بحث کارآفريني از طريق استارتاپ ها را بسيار ويژه دانست چرا که بر فرايند توسعه کشورها موثر هستند، زمينه هاي متنوع سرمايه گذاري را ميسر ميکنند، قدرت و امکان رشد بالايي دارند که همه اين موارد اهميت توجه به کارآفريني از طريق استارتاپ ها و توجه به اهميت آن در توسعه يک کشور را دوچندان ميکند و به اين علت که اين استارت اپ ها بر بستر رسانه هاي نوين ارتباطي شکل ميگيرند، اهميت مطالعه نقش اين رسانه ها نيز روشن ميشود.
Social media and entrepreneurship research: A literature review, International Journal of Information Management, Volume 50, Pages 90-110.