چکیده:
رویکرد حاکم بر این پژوهش، کیفی است و با مشارکت 28 نفر از دانشجویان سال آخر (نیمسال هفتم و هشتم) رشتههای علوم انسانی که از طریق روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، انجام گرفته است. شواهد و اطلاعات مورد نظر با استفاده از مصاحبههای عمیق نیمهساختار یافته جمعآوری و از طریق روش هفت مرحلهای کلایزی مورد تجزیه و تحلیل و تفسیر قرار گرفتند. یافتههای حاصل از بررسی تجارب و ادراکات دانشجویان در مورد فرهنگ نقد نشان داد که مجموعاً این حوزه فرهنگی مهم در دانشگاهها با دو نوع مانع اصلی یعنی چالشهای فرادانشگاهی و موانع دروندانشگاهی مواجه است. چالشهای فرادانشگاهی، تأثیر واقعیات و شرایط کلان اجتماعی و فرهنگی جامعه بر فرهنگ نقد در دانشگاه و ادراک آن توسط دانشجویان را مورد توجه قرار میدهند و موانع دروندانشگاهی، شامل عوامل آموزشی و متغیرهای مرتبط با محیط داخلی دانشگاهها در این زمینه است. تلاش منسجم و برنامهریزیشده جهت مقابله با موانع یادشده میتواند بسترهای لازم برای نقش آفرینی دانشگاهها در حوزههای مختلف بهویژه عرصه فرهنگی، فکری و اجتماعی را فراهم کند.
The main aim of this study was to analyze the lived experiences of students about limitations and challenges of culture of criticism in universities and higher education institutions The dominant approach in this study was a qualitative approach that attended by 28 participants from among students of Kashan university. Purposive sampling and semi – structured deep interviews were conducted. Data analysis was performed based on the 7 step Colaizzi s technique. Depth analysis of experiences and narratives of participants showed that culture of critique in universities confronted with two challenges: extra university challenges and intra university limitations. Extra university challenges concerned with social and cultural conditions and context and its influence over conceptions and experiences of students and intra university obstacles refers to internal problems and educational limitations of higher education centers that prevents the culture of critique. Obviously, expanding and spreading the culture of criticism requires that a coherent and planned effort be made to solve these challenges in order to provide the necessary conditions for the implementation of different functions of the universities, especially its cultural, social and intellectual functions.