چکیده:
در طول دهه های اخیر، پایداری زیست محیطی، به صدر موضوعات سیاسی بین المللی رسیده و به عنوان
یک عامل برانگیزاننده کلیدی نوآوری شناخته شده است. نتیجتا تعداد شرکتهایی که محصولات سبز را
توسعه میدهند، رشد سریعی داشته و مشتریان، علاقه فزایندهای به این محصولات از خود نشان میدهند.
بنابراین درک خصوصیات اصلی محصولات سبز، شناسایی فاکتورهای موثر بر قیمت و اشتیاق مصرف
کنندهها، برای پرداخت مبالغی بیشتر برای آنها، ابزارهای تبلیغی و کانالهای فروش، آمیخته بازاریابی سبز
برای شرکتهایی که هدف آنها طراحی، توسعه و بازاریابی محصولات سبز است میتواند مفید باشد.
هدف این پژوهش بررسی تاثیر آمیخته بازاریابی سبز بر ر وی مصرف پایدار با نقش میانجی خرید سبز
میباشد. روش پژوهش، توصیفی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد است و با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 320 نفر انتخاب و
پرسشنامه بین 300 نفر توزیع گردید. نمونهگیری در این پژوهش به روش تصادفی انجام گردید و پرسشنامه
بین افراد نمونه توزیع شد. نمون هگیری در این پژوهش به روش تصادفی انجام گردید و پرسشنامه بین افراد
نمونه توزیع شد. ابزار گردآوری دادههای پرسشنامه آمیخته بازاریابی سبز مهاجرانی ) 1394 (، قصد خرید
سبز هانگ و همکاران ) 2014 ( و پرسشنامه مصرف پایدار لوچیک ) 2011 ( میباشد. نتایج پژوهش نشان داد
که هر 4 فرضیه فرعی پذیرفته شدند، در نتیجه فرضیه اصلی نیز پذیرفته میشود و آمیخته بازاریابی سبز بر
مصرف پایدار با نقش میانجی خرید سبز دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد تاثیر مثبت
معناداری دارد.
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش نشان داد که هر 4 فرضیه فرعی پذیرفته شدند، در نتیجه فرضیه اصلی نیز پذیرفته میشود و آمیخته بازاریابی سبز بر مصرف پایدار با نقش میانجی خرید سبز دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد تأثیر مثبت معناداری دارد.
جنبش بازاریابی سبز از دهه 1980 به شكلی گسترده مورد توجه سازمانها و مصرفکنندگان قرار گرفته است بازاریابی سبز یا محیطی شامل تمام فعالیتهایی است که برای ایجاد و تسهیل مبادلات بهمنظور ارضای نیازها و خواستههای بشری طراحی میشود بهطوریکه این ارضاء نیازها و خواستهها با حداقل اثرات مضر و مخرب روی محیط زیست باشند.
همچنین با توجه به اینکه این ضریب مثبت میباشد در نتیجه طراحی محصولات سبز بر مصرف پایدار با نقش میانجی خرید سبز تأثیر مثبت دارد.
با توجه به اینکه هر 4 فرضیه فرعی پذیرفته شدند، در نتیجه فرضیه اصلی نیز پذیرفته میشود و آمیخته بازاریابی بر مصرف پایدار با نقش میانجی خرید سبز دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد تأثیر مثبت معناداری دارد.
The effect of mixed green marketing components on consumers' intention to buy Rojin tomato paste, the fifth national conference on economics, management and accounting, Ahvaz.
Investigating the effect of green marketing on purchase intention with the mediating role of company image with the approach of improving productivity (Case study: customers of Shuttle Company.
(In Persian) Saadat Nia, Farhad, (2021) Investigating and identifying the mixed effect of green marketing on consumers' purchase intention, the third national conference on knowledge management and electronic businesses with a resistance economy approach, Mashhad.