چکیده:
هدف: این مطالعه با هدف اعتبارسنجی مدل سنجش مهارت های حرفهای در معلمان ایرانی زبان انگلیسی انجام شده است.روش پژوهش: روش پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود و گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته که بر اساس مدل توسعه یافته تهیه شده بود، انجام شد. نمونه مورد بررسی شامل 300 نفر از معلمان زن و مرد (184 زن و 116 مرد) بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت آنلاین پرسشنامه را تکمیل کردند. روایی پرسشنامه با استفاده از روشهای محتوایی و تحلیل عامل تأییدی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت.یافتهها: یافتهها مؤید آن بود که مدل توسعه یافته و پرسشنامه حاصل از آن از پایایی و روایی قابل قبولی برخوردار است.نتیجهگیری: مدل مهارتهای حرفهای میتواند جهت سنجش مهارتهای حرفهای معلمان زبان انگلیسی داخل کشور به کار گرفته شود.
Objective: The aim of this study was to validate the designed model by the authors to measure professional skills in Iranian English teachers.Methods: Adopting a descriptive-correlational research method, a researcher-made questionnaire based on the developed model was used to collecting data. The sample consisted of 300 teachers (184 females and 116 males) who were selected using the available sampling method and completed the questionnaire online. The validity of the questionnaire was assessed using content validity and confirmatory factor analysis. The reliability was assessed using Cronbach's alpha coefficient.Results: The findings confirmed that the developed model and the resulting questionnaire have acceptable reliability and validityConclusion: the model of professional skills can be used to assess the professional skills of teachers
خلاصه ماشینی:
fahandezh@yahoo اطلاعات مقاله چکيده هدف : اين مطالعه با هدف اعتبارسنجي مدل سنجش مهارت هاي حرفه اي در معلمان ايراني زبان انگليسي انجام شده است .
1 - Amare & Dagnew 2 - English Language Teaching 3 - Gupta, & Lee 4 - Mayahi, & Mayahi 5 - Sancar, Atal, & Deryakulu مباني نظري و پيشينه پژوهش آموزش به عنوان يـک حرفـه ، مـورد توجـه بسـياري از پژوهشـگران و صـاحبنظران حـوزه تعلـيم و تربيـت قـرار گرفتـه و از زوايـاي مختلـف بررسي شده اسـت .
مهارت هاي حرفه اي معلمان زبان انگليسي (معين وزيري، افراز و فهندژ، ٢٠٢١) در اين مدل مهارتهاي آموزشي شامل چهار مؤلفه است که چگونگي ارائه آموزش ، چگونگي ارزشيابي از آموخته هاي دانش آموزان ، استفاده از تکنيک هاي مناسب آموزشي و مهارتهاي به کارگيري فناوري را شامل ميشود.
بر اساس مدل پيشنهادي در پژوهش قبلي (معين وزيري، افراز و فهندژ، ٢٠٢١)، در اين پژوهش نسبت به ساخت پرسشنامه به منظور اندازه گيري و اعتباريابي مدل مهارت هاي حرفه اي در معلمان زبان انگليسي ايراني اقدام شد.
سؤال دوم پژوهش : آيا مدل پيشنهادي براي مهارت هاي حرفه اي در معلمان زبان انگليسي داخل کشور داراي پايايي است ؟ به منظور بررسي پايايي پرسشنامه از ضريب آلفاي کرونباخ استفاده شد.
پژوهشگران آتي ميتوانند امکان کاربرد اين مدل را در ساير 1 - Wichadee 2 - Emmer, & Gerwels 3 - Rubio 4 - Shishavan, & Sadeghi 5 - Zein مقاطع و در ساير حوزه هاي آموزشي مورد توجه و بررسي قرار دهند.