چکیده:
نقش مدیران مدارس به عنوان گرداندگان و تسهیل گران امر تعلیم و تربیت در تقابل دنیای مجازی حاصل از
شبکههای اجتماعی و دنیای واقعی با اهداف و خط مشیهای مشخص, بسیار مهم و تعیینکننده است. مقاله
حاضر با هدف بررسی چگونگی مدیریت مدارس دوران شیوع ویروس کرونا و نیز شناسایی چالشها و مزایای
آموزش مجازی انجام شد. پس از انجام مطالعات گوناگون» از جمله بارزترین مشکلات آموزش مجازی» عدم
دسترسی همه به تلفن همراه هوشمند و اینترنت پرسرعت و همچنین مهارت و آشنایی ناکافی معلمان و
دانشآموزان برای ارائه و دریافت آموزش غیرحضوری و کار با نرمافزارها شناسایی شد. کمتر بودن هزینه آموزش
مجازی نسبت به آموزش حضوری» حذف ترددها برای دریافت آموزش و عدم وابستگی آموزش مجازی به زمان
و مکان نیز برخی از مزایای آموزش مجازی بود. سپس تدابیر اندیشیده شده و طرحهای اجرایی آموزش و
پرورش ایران در دوره شیوع ویروس کرونا و همچنین مسائل و چالشهای پیشآمده در این زمان» بیان و بررسی
شد. در نهایت شیوههای گوناگون هدایت جریان آموزش در شرایط حاضرء از منظر کنترل همزمان دوعامسل
سلامت دانشآموزان و ارائه بهترین نوع آموزش» بررسی و پیشنهاداتی داده شد.
خلاصه ماشینی:
در هر صورت بخش عمده کاربران شبکه هاي اجتماعي را دانش آموزان تشـکيل مي دهنـد کـه از يک سـو فعـالان شبکه هاي اجتماعي هستند و از سوي ديگر مخاطبان اصلي نظام تعليم و تربيت رسمي جامعه ي خود هسـتند؛ از منظر ديگر، امروزه نقش هاي متفاوت و نويني براي مديران تعريف شده است ، به عنوان مثال تحقيق زين آبـادي و محمودي (۱۳۹۰) نقش مديران در ايجاد و توسعه تسهيم دانش در معلمان را تحت عنوان رهبـري تسـهيم دانـش مورد توجه قرار داد، بر مبناي اين تحقيق ، مديران مدارس امروزي با تکيه بر اقداماتي مي توانند تسهيم دانـش را در بين معلمان تسهيل کنند.
(لاجوردي و همکاران ، ۱۳۹۴) همچنين اگر سازمان ، همواره روش هاي خـود را براي مديريت افراد متناسب با شرايط روز تغيير دهد، سرمايه انساني اين توانايي را کسـب خواهـد کـرد کـه در راستاي رسيدن به برتري رقابتي مناسب از طريق نگهداري، بهبود ارزش ها و دانـش کسب شـده توسـط کارکنـان ، جهت دهي شود و در نتيجه ارتقا و به روزرساني ، بهبود و انتقال اين دانش در سـازمان محقـق مي شـود.
نتايج پژوهش زنداونديان و همکاران (۱۳۹۲) نشان مي دهد کـه اسـتفاده از فضـاي مجـازي در ابعـاد مختلـف خانوادگي، تحصيلي، سازگاري، اعتقادي عبادي و رواني دانش آمـوزان تـأثير منفـي ميگـذارد و در ميـان وسـايل گوناگون ، تلفن همراه بيشترين آسيب را بر دانش آموزان دارد؛ اما با وجود محـدوديت ها و مشـکلاتي کـه آمـوزش مجازي به همراه دارد، اين نوع از آموزش داراي براي مديريت مدارس در اين دوران مزايايي را نيز بـه دنبـال داشـته است و فرصت هاي مختلفي به دليل مجازي شدن تدريس و ارزشيابي مدارس در دوره شيوع ويـروس کرونـا، در مديريت مدرسه و فرايند آموزش فراگيران ايجاد شده است .