چکیده:
این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین جهت گیری استراتژیک، عملکرد بازاریابی و عملکرد بازار شرکت انجام شده است. روش این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجراء توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این مطالعه کلیه مدیران شرکت های کسب و کارهای کوچک و متوسط شهر تهران در سال 1399 شامل 670 نفر بوده است. از بین آنها بر اساس استفاده از فرمول کوکران تعداد 244 نفر به عنوان نمونه استفاده شده است. روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای است. برای جمع آوری اطلاعات این مطالعه از پرسشنامه محقق ساخته استخراج شده بر اساس مقاله گاتلند، شاکف و سارین (2020) استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از نرم افزارهای آماری SPSSو PLS بهره گرفته شد. نتایج نشان داده است که جهتگیری بازار پاسخگو وجهت گیری فناوری با جهتگیری بازار فعال و پیشگام بازار رابطه مثبت و معنادار دارد. نتایج دیگر مشخص کرده است که جهتگیری بازار فعال با پیشگام بازار ، فروش و نرخ رشد رابطه مثبت و معنادار دارد. همچنین، پیشگام بازار با فروش و نرخ رشد رابطه مثبت و معنادار دارد.
This study aims to investigate the relationship between strategic orientation, marketing performance and market performance in SMEs. The statistical population of this study was all managers of small and medium business companies in Tehran in 2020. Using 244 idea and collecting information by a researcher-made questionnaire based on Gotland, Shakoff and Sarin (2020) and applying SPSS and PLS statistical software in analyzing, the results show that responsive market orientation and technology orientation have a positive and significant relationship with active market orientation and market pioneer. Other results also showed that active market orientation has a positive and significant relationship with market leader, sales and growth rate. The results also indicated that the market leader has a positive and significant relationship with sales and growth.
خلاصه ماشینی:
کلمات کليدي: جهت گيري استراتژيک ، عملکرد بازاريابي ، عملکرد بازار شرکت ، کسب و کارهاي کوچک مقدمه و بيان مساله شاخص فضاي کسب و کارهاي کوچک و متوسط به عنوان پارامترهاي مهم براي جذب سرمايه خارجي و تصميم گيري سرمايه گذاران به حساب مي آيند (گاترلند، شاک و سارين ١، ٢٠٢٠) و فضاي کسب و کار در حوزه شاخص هاي تعيين کننده وضعيت اقتصادي هر کشور محسوب مي شود که با استناد به آن ميتوان به بررسي و تجزيه و تحليل شرايط اقتصادي هر کشور پرداخت (آنسل ، ليونز، اسچولائرت و گوراک ويک ٢، ٢٠١٠).
L. , & Von Hippel, M 5 Herhausen,V 6 Hayes, C 7 Kirca, A.
مطالعه گاترلند، شاک و سارين 1 (٢٠٢٠) مطرح نموده است که بين جهت گيري استراتژيک ، عملکرد بازاريابي و عملکرد بازار شرکت رابطه معنادار وجود دارد.
همانطور که مشاهده مي شود و در مدل نشان داده شده است ، متغير هاي اين مطالعه به شرح زير مورد بررسي قرار گرفته است : 1 Gottelanda,Shockb & Sarinc عملکرد بازار شرکت : خود شامل ٣ مؤلفه (الف ) فروش (ب ) فروش براي هر کارمند و (ج ) نرخ رشد) است .
عملکرد بازاريابي: خود شامل ٢ مؤلفه ١-جهت گيري بازار فعال ٢- پيشگام بازار جهت گيري استراتژيک : خود شامل ٢ مؤلفه ١- جهت گيري بازار پاسخگو ٢-جهت گيري فناوري ارتباط بين متغيرها به واسطه فلش نشان داده شده است : / شکل ١-مدل مفهومي پژوهش اقتباس از مطالعه گاترلند، شاک و سارين ١ (٢٠٢٠) مباني نظري پژوهش امروزه جهت گيري استراتژيکي در شرکت ها و سازمان ها داراي اثرات زيادي بوده به نحوي که بر اساس جهت گيري شرکت ها مي توان بقيه موفقيت ها را پيش بيني نمود.
The mediating effect of proactive market orientation on entrepreneurial proclivity and small scale business performance.