چکیده:
هدف پژوهش حاضر، واکاوی خردمندی به منظور توسعه آن در کارکنان آموزشی(معلمان) و ارائه مدل بوده است. برای مطالعه از روش پژوهش آميخته استفاده شده است. محیط پژوهش را در بخش کمی، کلیه معلمان آموزش و پرورش شهرستان محلات (تعداد 840 نفر) و در بخش کیفی کلیه معلمان شهرستان محلات به تعداد 70 نفر و مقالات و مستندات منتشر شده طی 20 سال گذشته (2021-2001) تشکیل داد. شیوه نمونه گیری در بخش کمی به شیوه خوشه ای تک مرحله ای-تصادفی به تعداد ( 237 نفر) و در بخش کیفی به شیوه هدفمند تا حد اشباع داده ها با 18 نفر تداوم یافت. برای تحلیل داده ها در بخش کمی از آزمون t تک نمونه ای و در بخش کیفی از روش کُدگذاری استفاده بعمل آمد. بطور کلی نتایج نشان داد، میانگین میزان خردمندی معلمان در حد متوسط است. مدل بهبودی خردمندی معلمان در بخش شرایط علّی تحت نام خیررسانی دارای 4 کُد محوری (مشارکت کننده، تسهیل کننده، حمایت کننده و کمک کننده، در بخش شرایط راهبردی تحت نام ایجاد تعادل فضای یادگیری دارای 6 کُد محوری ( داشتن قوه تشخیص، ایجاد تعادل میان محیط، وفاق یادگیری، ارتباط اثربخش، عقلانیت محوری، تجربه محوری)، در بخش شرایط زمینه ای تحت نام رتبه بندی معلمان دارای 3 کُد محوری ، در بخش شرایط مداخله ای تحت نام مشکلات زندگی فردی دارای 3 کُد محوری و در بخش پیامدها تحت نام کارآمدی تدریس دارای 3 کُد محوری بوده است.
the purpose of this study was to analyze wisdom in order to develop it in educational staff (teachers) and to present a model. mixed research method has been used for the study. the research environment consisted of all education teachers in mahallat city (840 people) in the quantitative section and 70 people in the qualitative section of all teachers in mahallat city and articles and documents published during the last 20 years (2001-2021).the sampling method was continuous in the quantitative part with one-stage-random cluster method (237 people) and in the qualitative part in a targeted manner until the data saturation with 18 people. for data analysis, one-sample t-test was used in quantitative part and coding method was used in qualitative part. in general, the results showed that the average level of teachers' wisdom is moderate. model of improving teachers' wisdom in the causal conditions section under the name of benevolence with 4 central codes, in the strategic conditions section under the name of balancing the learning space with 6 central codes, in the contextual section called teacher ranking with 3 central codes, in the intervention section called individual life problems have 3 central codes and in the consequences section under the name of teaching efficiency, it has 3 central codes (power to influence students, class vitality, reduction of academic failure).
خلاصه ماشینی:
مدل بهبودي خردمندي معلمان در بخش شرايط علي تحت نام خيررساني داراي ٤ کد محوري (مشارکت کننده ، تسهيل کننده ، حمايت کننده و کمک کننده ، در بخش شرايط راهبردي تحت نام ايجاد تعادل فضاي يادگيري داراي ٦ کد محوري ( داشتن قوه تشخيص ، ايجاد تعادل ميان محيط ، وفاق يادگيري، ارتباط اثربخش ، عقلانيت محوري، تجربه محوري )، در بخش شرايط زمينه اي تحت نام رتبه بندي معلمان داراي ٣ کد محوري (رتبه بندي اخلاقي، رتبه بندي معنوي، رتبه بندي آموزشي)، در بخش شرايط مداخله اي تحت نام مشکلات زندگي فردي داراي ٣ کد محوري (مشکلات اجتماعي، مشکلات زندگي،مشکلات اقتصادي) و در بخش پيامدها تحت نام کارآمدي تدريس داراي ٣ کد محوري ( قدرت تأثيرگذاري بر دانش آموزان ، نشاط کلاس ، کاهش افت تحصيلي) بوده است .
روان شناسي تربيتي نيز با بهره گيري از اين مفهوم ، نظريه ها و شيوه هايي کاربردي براي آموزش اين توانمندي يا فضيلت ارائه کرده است (٢٤) بنابه مطالعه اي با عنوان « تحقيق توصيفي در عمل معلم : پرورش خرد عملي براي ايجاد مدارس دموکراتيک » پرورش خرد در دانش آموزان مادامي صورت مي پذيرد که معلمان مدارس از قوه تمييز و تشخيص قوي برخوردار باشند و بتوانند چالش هاي يادگيري دانش آموزان را بر اساس استعدادهايي که دارند، ادراک نمايند (٢٥).
Development of a Teacher Guideline for Wisdom Education Management in Teaching and Learning in Yunnan’s Secondary Schools.
Teachers' Psychological Quality of Ecological Education Wisdom.
Experience, theory, and practical wisdom in teaching and teacher education.