چکیده:
مقدمه: رفتار پرخاشگرانه یکی از معضلاتی است که بر نوجوانان بهویژه روند رشد و عملکرد تحصیلی آنها تأثیر منفی میگذارد. هدف پژوهش حاضر مدلیابی پرخاشگری در مدرسه بر اساس عملکرد خانواده، روانرنجورخویی و جو مدرسه با نقش واسطهای باور به پرخاشگری، همدلی و دلبستگی به مدرسه در دانشآموزان بود. روش: روش پژوهش، همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر متوسطه (دوره دوم) شهرستان هرسین در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد 1918 بود که بهصورت تصادفی خوشهای تعداد 450 نفر از آنها بهعنوان نمونه انتخاب شد. دادههای پژوهش به کمک پرسشنامههای شیوه سنجش خانواده مک مستر (بالدوین و بیشاب،1983)، پرسشنامه جو و هویت مدرسه (لی و همکاران، 2017)، پرسشنامه شخصیتی نئو (مک کری و کاستا، 1985)، مقیاس تجدیدنظرشده باور به پرخاشگری (کمپبل، مونسر، مک منیوس و وودهاوس، 1999)، پرسشنامه همدلی و همدردی در نوجوانان (ووزن و همکاران، 2015)، پرسشنامه دلبستگی به مدرسه (موتون، دی وایا و گلازیر، 1993)، مقیاس پرخاشگری (اورپیناس و فرانکوسکی، 2001) گردآوری گردید. دادهها با استفاده از روش معادلات ساختاری در قالب نرمافزارهای SPSS27 و 27AMOS مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که مدل تدوین شده پرخاشگری در مدرسه از برازش مناسبی برخوردار است و عملکرد خانواده، روانرنجورخویی، جو مدرسه، باور به پرخاشگری، همدلی، دلبستگی به مدرسه اثر مستقیم بر پرخاشگری دانشآموزان در مدرسه دارند. نتیجهگیری: باتوجهبه یافتههای پژوهش، عملکرد خانواده، روانرنجورخویی، جو مدرسه، باور به پرخاشگری، همدلی و دلبستگی به مدرسه نقش مهمی در پرخاشگری دانشآموزان در مدرسه دارند.
Introduction: Aggressive behavior is one of the problems that negatively affects teenagers, especially their growth and academic performance. The aim of the present study was to modeling of aggression in school based on family functioning, neuroticism, and school climate with the mediating role of belief about aggression, empathy, and school attachment among students. Method: The research method was correlation and structural equation modeling. The statistical population included all middle school male students (second period) in Harsin county in the academic year 2021-2022, number 1918, and 450 were randomly selected as a sample. Research data was collected with the McMaster family measurement questionnaires (Baldwin and Bishab, 1983), the school climate and identity questionnaire (Lee et al., 2017), the Neo personality questionnaire (McCree and Costa, 1985), the scale Revised Belief About Aggression (Campbell, Munser, McManius, & Woodhouse, 1999), Adolescent Empathy Questionnaire (Wozen et al., 2015), School Attachment Questionnaire (Moton, DeVaya, & Glazier, 1993), Aggression scale (Orpinas and Frankosky, 2001). Data were analyzed using the structural equation method in spss27 and amos27 software packages.Findings: The structural equation model supported the hypotheses that family functioning, neuroticism, school climate, belief about aggression, empathy, and school attachment all have causal effects on students' aggression in school. Conclusion: According to the research findings, family functioning, neuroticism, school climate, belief about aggression, empathy and school attachment play an essential role in students' aggression in school.
خلاصه ماشینی:
مدل یابی پرخاشگری در مدرسه بر اساس عملکرد خانواده ، روان رنجورخویی و جوّ مدرسه : نقش واسطه ای باور به پرخاشگری، همدلی و دلبستگی به مدرسه تاریخ دریافت مقاله : ١٤٠١/٤/٣ تاریخ پذیرش نهایی : ١٤٠١/٧/٧ 3 محمد حجتی ١، محمد عباسی ٢*، عزت اله قدم پور مقاله پژوهشی چکیده مقدمه : رفتار پرخاشگرانه یکی از معضلاتی است که بر نوجوانـان بـه ویـژه رونـد رشـد و عملکرد تحصیلی آن ها تأثیر منفی می گذارد.
, 2017), the Neo personality questionnaire (McCree and Costa, 1985), the scale Revised Belief About Aggression (Campbell, Munser, McManius, & Woodhouse, 1999), Adolescent Empathy Questionnaire (Wozen et al.
Vieira, Handegård, Rønning, Duarte, Mari, & Bordin 6.
Robles-Haydar, Martínez-González, Flórez-Niño, Ibáñez-Navarro, & Amar-Amar بر احساس ناامنی و بیزاری از مدرسه (که نتیجه آن به صورت افـت تحصـیلی یـا تـرک تحصـیلی مشاهده میشود) با اثرات ناگوار این رفتار در طول زندگی نیز مواجه میشود؛ به نحـوی کـه او نیـز ممکن است بعدها به هنگام تشکیل خانواده یا در مسئولیت هایی که بر عهده خواهد گرفت رابطه - ای ناسالم با دیگران برقرار کرده و چه بسا خشونت را از نسلی به نسل دیگر انتقـال دهـد (مالونـدا، لورکاریال مزورادو، سمپر و مستر١، ٢٠١٩).
Malonda, Llorca, Mesurado, Samper, & Mestre 2.
Varela, Sánchez, Tezanos-Pinto, Chuecas, & Benavente 2.
Manzano-Sánchez, Gómez-Mármol, Valero-Valenzuela, & Jiménez-Parra 3.
Valido, Ingram, Espelage, Torgal, Merrin, & Davis 9.
Dickerson & Quas Zerhouni &Tijus, ،Romo ،Lemercier-Dugarin .
Acosta, Chinman, Ebener, Malone, Phillips & Wilks 9.