چکیده:
هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی مشاوره گروهی با رویکرد سهمگذاری مبتنی بر هستیشناسی اسلامی در ارتقاء مسئولیتپذیری و سازگاری دختران جوان بود. روش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی همراه با پیشآزمون و پسآزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری شامل دختران جوان شهر تهران که 24 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سازگاری بل و مقیاس مسئولیتپذیری کالیفرنیا بود. آزمودنیهای گروه آزمایش 10 جلسه در برنامه آموزش گروهی الگوی سهمگذاری شرکت کردند، اما گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. درنهایت داده ها، با استفاده از نرمافزار spss و در دو سطح آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل واریانس چندمتغیری و تحلیل کوواریانس) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافتهها نشان داد بین آزمودنیهای گروه آزمایش که مورد آموزش الگوی سهمگذاری قرارگرفتهاند و گروه کنترل که هیچگونه آموزشی دریافت نکردهاند، در مقیاس مسئولیت پذیری (189/13=F و 001/0P) و خرده مقیاسهای سازگاری عاطفی (013/7=F و 05/0>P)، سازگاری اجتماعی (368/11=F و 01/0>P) تفاوت معنیداری وجود دارد. بدین معنا که در گروه آزمایش با آموزش الگوی سهم گذاری، مسئولیتپذیری و سازگاری عاطفی و اجتماعی در دختران افزایش پیدا کرده است. نتیجهگیری: نتایج حاکی از آن است که آموزش الگوی سهمگذاری بر ارتقای سطح سازگاری و افزایش میزان مسئولیتپذیری دختران جوان تأثیر معنیداری دارد.
Objective: The present study aims at evaluation of the effectiveness of group counseling with a sharing approach based on Islamic ontology in promoting responsibility and adjustment of young girls.
Method: The research method was semi-experimental with pre-test, post-test and control group. The statistical population consisted of young girls in Tehran. 24 subjects were selected by available sampling method and randomly divided into experimental and control groups. Then they completed the Bell adjustment Inventory and the California Accountability Scale. The subjects in the experimental group participated in 10 sessions of contribution model group training program, but the control group received no training. Finally, the data were analyzed by SPSS sofwere at two levels of descriptive statistics (average and standard deviation) and inferential statistics (multivariate analysis of variance and covariance analysis).
Finding: The findings show that there is a significant difference between the subjects in the experimental group who were trained in the contribution model and the control group who did not receive any training in the scale of responsibility and the subscales of emotional, social and educational adjustment.
Conclusion: The results show that training the contribution model has a significant effect on promoting the level of compatibility and increasing the responsibility of young girls.