چکیده:
با ورود مفاهیمی چون تجاری سازی و کارآفرینی ایدههای دانشگاهی به نظام آموزش عالی، هدف پژوهش حاضر طراحی مدل توسعه ظرفیت یادگیری سازمانی با رویکرد دانشگاه کارآفرین در دانشگاه جامع علمی –کاربردی بود. روش پژوهش از نوع ترکیبی (کیفی و کمی) و جمع آوری دادهها کتابخانهای- میدانی بود. جامعه آماری در بخش کیفی 24 نفر از خبرگان در رشتههای مرتبط و جامعه آماری در بخش کمی شامل کلیه مدیران و کارشناسان ارشد شاغل در دانشگاه جامع علمی کاربردی به تعداد 600 نفر بودند که 234 نفر بعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. نمونهگیری در بخش کیفی به روش هدفمند و در بخش کمی از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی مدل اندازهگیری با تحلیل عاملی تاییدی و مدل یابی معادلات ساختاری بررسی شد. برای تجزیه و تحلیل از آمارهt و بارعاملی و ضریب مسیر باروش بوتاستراپینگ و از نرم افزارهای Smart PLS و SPSS استفاده گردید. یافتهها بیان داشت که ابعاد ظرفیت یادگیری سازمانی در مسیر تاثیر بر دانشگاه کارآفرین به ترتیب اثرعبارت بودند از: ابعاد «اهمیت دادن به اندازهگیری» (0. 178)، «شرایط یادگیری» (0. 166)، «بررسی ضرورت» (0. 155)، «فضای یادگیری» (0. 143)، «مدافعان چندگانه» (0. 135)، «اشتراک و توزیع اطلاعات» (0. 124)، «ایجاد فضای باز» (0. 120)، «تنوع عملیاتی» (0. 118)، «درگیر شدن رهبری» (0. 112)، «دیدگاه سیستمی» (0. 109)، «کسب و بهره مندی از دانش» (0. 108)، «جهتگیری سیستمی» (0. 105)، «آموزش مستمر» (0. 103)، «اختلاف عملکرد» (0. 098) و «دسترسی روحیه آزمایشگری» (0. 097). بنابراین پیشنهاد میگردد، دست اندرکاران دانشگاه برای استفاده از ظرفیتها و پتانسیلهای گروهها و رشتههای متعدد دانشگاه اقدام نمایند که این خود باعث میشود که هر رشته با جامعه و نیازهای آن به نحو درستی ارتباط برقرار نموده و به ارزش آفرینی و کسب درآمد اقدام کند.
With the introduction of concepts such as commercialization and entrepreneurship of university ideas into the higher education system, the aim of the present study was to design a model for developing organizational learning capacity with the approach of entrepreneurial university at the University of Applied Science and Technology with the approach of the entrepreneurial university. The research method was mixed (combination of qualitative and quantitative). Data was collected by Field & Librarian methods. The statistical population in the qualitative section was 24 experts in related fields and the statistical population in the quantitative part included all managers and senior experts working at the University of Applied Science and Technology and the number was 600, of whom 234 people were selected as sample size. In the qualitative part purposive sampling and in the quantitative part simple random sampling was used. The data collection tool was a researcher-made questionnaire. The validity of the model was confirmed by confirmatory-factor-analysis and structural equation model. For the analysis, t-statistics, Load-factor and path-coefficient were used with bootstrapping method and Smart-PLS and SPSS software. The findings revealed that the dimensions of organizational learning capacity in the direction of impact on the entrepreneurial university in order of effect, were: dimensions of giving importance to measurement(0.178), learning conditions(0.166), examining the necessity(0.155), learning environment(0.143), multiple defenders(0.135), Information Sharing and Distribution(0.124), creating Open atmosphere(0.120), Operational Diversity (0.118), Leadership Involvement(0.112), Systems Perspective(0.109), Knowledge Acquisition(0.108), System Orientation(0.105), Continuous Education(0.103), Performance Difference(0.098) and Access to experimental spirit(0.097). It’s suggested that the university official’s use the capacities of the university's various groups and fields, this, in turn, allows each field to properly communicate with society and its needs and to create value and earn money