چکیده:
مقدمه: فراهم ساختن قابلیت دسترسی به اطلاعات جامع گردشگری یکی از چالشهای عمده است. بیشک مهمترین عامل شتابدهندة گردشگری بهکارگیری فنآوری اطلاعات، دستیابی، ذخیره و بازیابی اطلاعات در نظام توزیع گردشگری است. ازاینرو تحقیق حاضر با هدف طراحی الگوی گردشگری هوشمند در صنعت ورزش انجام گرفته است.روش پژوهش: پژوهش حاضر براساس هدف از نوع تحقیقات بنیادی و برحسب گردآوری اطلاعات اکتشافی است. ابزار گردآوری دادهها مصاحبة عمیق نیمهساختاریافته بود. جامعة آماری شامل استادان دانشگاهی آشنا با موضوع گردشگری و همچنین مدیران اجرایی گردشگری بود و از روش نمونهگیری هدفمند با تکنیک گلولهبرفی استفاده شد. دادههای جمعآوریشده با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیهوتحلیل شده و الگوی نهایی استخراج گردید.یافتهها: مدل نهایی از مجموع مقولة محوری، شرایط علی، بسترها و زمینههای لازم، متغیرهای مداخلهگر، راهبردها و پیامدهای گردشگری هوشمند برای صنعت ورزش تشکیل شده است.نتیجهگیری: استفاده از ابزارهای دیجیتالی منافع بیشماری را برای کسبوکارها و فعالان صنعت گردشگری ورزشی بهدنبال خواهد داشت. از جمله توسعۀ گردشگری در راستای کاهش اتکا به نفت و خروج از اقتصاد تکمحصولی. همچنین صنعت گردشگری ورزشی با زنجیرة ارزشی منحصربهفرد خود از یک طرف با گردشگران متحولشدة دیجیتالی و از طرف دیگر با فضاهای اساسی چون مبدأ سفر، مسیر سفر، مقصد گردشگری و محیط بیرونی آن روبهروست.
Introduction: Providing access to comprehensive tourism information is one of the major challenges. Undoubtedly, the most important factor accelerating tourism is the use of information technology, access, storage, and retrieval of information in the tourism distribution system. Therefore, the present study aimed to design a smart tourism model in the sports industry.Methods: The present study is based on the purpose of basic research and is exploratory in terms of data collection. The data collection tool was a semi-structured in-depth interview. The statistical population included university professors who were familiar with the subject of tourism as well as tourism executives, and a targeted sampling method with the snowball technique was used. The collected data were analyzed using open, axial, and selective coding, and the final pattern was extracted.Results: The final model consists of a set of central categories, causal conditions, necessary contexts, intervening variables, strategies, and consequences of smart tourism for the sports industry.Conclusion: In general, it can be said that the use of digital tools will bring countless benefits to businesses and activists in the sports tourism industry. Including the development of tourism to reduce reliance on oil and exit the mono-product economy. Also, the sports tourism industry with its unique value chain on the one hand is faced with digitally transformed tourists and on the other hand with basic spaces such as the origin of travel, travel route, tourist destination, and its external environment.
خلاصه ماشینی:
Anttiroiko, Valkama & Bailey 2.
مقايسۀ مدل طراحي شده با پيشينه هاي انجام گرفته سرويس هاي چندرسانه اي سيستم هاي مکاني (فضايي ) سرويس محوري واسط کاربري سيستم اطلاعات جغرافيايي توسعه پذيري مدلسازي سريع يکپارچه سازي اطلاعات خدمات ابري پروفايل سازي اطلاعات به دست آوردن اطلاعات کيفيت موتور جست وجوي هوشمند هوشمندي پايگاه اطلاعاتي هزينه هاي ورودي هزينه (Cost) بهينه سازي جنبه گرايي زمان انتظار سرويس محوري بازيابي سريع کارامدي کارايي بهره وري مجازشماري امکان جست وجوي هوشمند مقياس پذيري ميزان تلاش دسترس پذيري قوانين حمايتي سيستم ذخيره و بازيابي اطلاعات بحث و نتيجه گيري مدل نهايي اين پژوهش از مجموع مقولۀ محوري ، شرايط علي ، بسترها و زمينه هاي لازم ، متغيرهاي مداخله گر، راهبردها و پيامدهاي گردشگري هوشمند براي صنعت ورزش تشکيل شده است .
پديدة محوري مورد مطالعه در اين پژوهش طراحي الگوي گردشگري هوشمند در صنعت ورزش است که شامل سرويس هاي اطلاعات هوشمند گردشگري ، خدمات ابري گردشگري هوشمند، اينترنت اشيا، به دست آوردن اطلاعات گردشگري هوشمند، سيستم خدمات اينترنتي کاربر نهايي ، امکان جست وجوي هوشمند، بازاريابي محتوا و هوش مصنوعي مي شود در راستاي شرايط علي ١٨ مفهوم شناسايي شد و اين مفاهيم در هفت مقوله دسته بندي شده اند.
نتايج کدگذاري براي عوامل مداخله گر در طراحي الگوي گردشگري هوشمند در صنعت ورزش شامل ١٩ مفهوم و هفت مقولۀ مجازشماري ، امکان جست وجوي هوشمند، مقياس پذيري ، ميزان تلاش ، سيستم ذخيره و بازيابي اطلاعات ، قوانين حمايتي ، دسترس پذيري بوده است .
Investigating the functions of smartening tourism destinations in the development of e-tourism, Fourth National Conference on Applied Research in Management, Economics and Accounting, Iran, Tehran, Soroush Hekmat Mortazavi Center for Islamic Studies and Research.