چکیده:
مقدمه: تصمیمگیری حوزهای از زندگی انسانی بشمار میآید که علوم شناختی آرزوی دیرینهای در ترسیم نیمرخ کامل از آن دارد. هدف: با توجه به اهمیت شناسایی نقش راهانداز پول در حوزه تصمیمگیری روزمره و عدم تمرکز مطالعات حوزه راهانداز بر پول، مطالعه حاضر با هدف بررسی اثر راهانداز پول در ابعاد ارزشیابی در موقعیت ریسک و انتخاب بهینه از میان گزینههای در اختیار صورت گرفت. روش: این پژوهش یک مطالعه شبه آزمایشی است که در بازه زمانی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ انجام شد. جامعه مورد مطالعه کلیه دانشجویان در حال تحصیل در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس دانشگاه علامه طباطبائی تهران بودند که ۳۰ نفر از آنها به شیوه نمونهگیری هدفمند در قالب دو گروه آزمایش و مقایسه و بصورت تصادفی در این دو گروه قرار گرفتند. ابزار جمعآوری اطلاعات آزمون قمار آیوا (۱۹۹۴) و پرسشنامه تکانشگری بارات (۱۹۹۴) بود. تجزیه و تحلیل دادهها توسط نرمافزار SPSS نسخه ۲۴ و استفاده از تحلیل کوواریانس صورت گرفت. یافتهها: تفاوت معنادار در انتخاب کارت از دسته سودآور در آزمون قمار آیوا در شرکتکنندگان گروه آزمایش (میانگین: ۳۱/۲۶؛ انحراف استاندارد: ۱۲/۳۴) نسبت به گروه مقایسه (میانگین: ۲۲/۰۶؛ انحراف استاندارد: ۱۲/۱۴) مشاهده شد (۰/۰۵>P). نتیجهگیری: براساس یافتههای این پژوهش، راهانداز پول در موقعیتهای آزمایشگاهی توانایی تاثیرگذاری بر ابعاد شناختی تصمیمگیری روزمره را داراست و بطورخاص کارکرد گزینش و افزایش تخمینی ارزش در گزینشهای پیشرو از میان چند گزینه دیگر را بهبود بخشیده و سبب انتخاب کارتهای سودآورتر در آزمون قمار آیوا میشود.
Introduction: Decision-making is an area of human life that the cognitive sciences have long dreamed of drawing a complete profile of it.
Aim: Considering the importance of identifying the role of priming money in everyday decision-making and also the lack of focus on this area, this study was conducted to investigate the mentioned priming on aspects of risk assessments and optimal selections among given options.
Method: The research method was quasi – experimental with comparison group. The statistical population was all students of Allameh Tabataba'i University in Tehran in 2020-2021. From students of Bachelor of Science and Master of Science, 30 students were purposefully selected, then randomly divided into experimental and comparison groups. Data were collected using IOWA Gambling Task (IGT) and Barrat Impulsivity Scale and then analyzed using multivariate analysis of covariance in SPSS-24 software.
Results: Significant differences were observed in the selection of cards from the advantageous decks in experimental group (M:31.26; SD:12.34) compared to the comparison group (M:22.06; SD:12.14) in the IGT (P
Conclusion: According to the findings of this study, priming money in laboratory situations have the ability to influence the cognitive dimensions of everyday decision making and in particular, improving the selective function and the prediction of estimated value result in choosing more cards from the advantageous decks in the IGT.