چکیده:
مقدمه: افزایش بیتحرکی در همه اقشار جامعه بخصوص گروه کودک و نوجوان به عنوان یکی از نگرانیهای مهم در وضعیت سلامت این گروه سنی تبدیل شده است. هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر تماشای مدلهای آموزش مفاهیم فعالیت بدنی بر مولفههای شناختی- حرکتی و شایستگی جسمانی کودکان بود. روش: پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمه تجربی با دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر ۸ تا ۱۰ ساله پسر شهرستان خوی در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بود. ۳۰ پسر ۸ تا ۱۰ سال به طور داوطلبانه انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات از ابزار ارزیابی سواد بدنی کانادایی (CAPL)، مقیاس شایستگی جسمانی، آزمون آمادگی هوازی پیشرونده، آزمون آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت و آموزش مفاهیم اولیه فعالیت بدنی استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه ۲۰ استفاده شد. یافتهها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مجازی با استفاده از مشاهده مدلهای ویدئویی و آموزش مفاهیم اولیه فعالیت بدنی بر بعد شایستگی جسمانی و بعد شناختی- حرکتی کودکان ۸ تا ۱۰ ساله تأثیر مثبت معنیداری دارد (۰/۰۵>P). همچنین نتایج نشان داد اثر گروه معنیدار است (۰/۰۰۱=P، ۰/۷۰=مجذور اتا، ۵۶/۶۵=F) لذا میزان بعد شناختی- حرکتی در پسآزمون در گروه کنترل و گروه آزمایش دارای تفاوت معنیداری است. نتیجهگیری: براساس نتایج بدست آمده آموزش مجازی با استفاده از مشاهده مدلهای ویدئویی و آموزش مفاهیم اولیه فعالیت بدنی باعث افزایش عملکرد شناختی- حرکتی، سواد بدنی و فعالیت بدنی کودکان میشود. لذا به محققان، معلمان و والدین کودکان پیشنهاد میشود از این روش آموزش جهت ارتقای سطح فعالیت بدنی و مولفههای شناختی- رفتاری کودکان استفاده نمایند.
Introduction: The increase in immobility in all sections of society, especially children and adolescents, has become one of the most important concerns in the health status of this age group.
Aim: The main purpose of this study was to investigate the effect of watching models of teaching physical activity on cognitive-motor components and physical competence among children.
Method: The current research was a semi-experimental study with two experimental and control groups. The statistical population included all 8-10 year-old boy students of Khoi city in the academic year of 2021-2022. 30 males with aged 8-10 years were voluntarily selected and randomly divided into two experimental groups and one control group. To data collection, we used the Canadian Physical Literacy Assessment Tool (CAPL), Physical Fitness Scale, Progressive Aerobic Fitness Test, Health-Related Physical Fitness Test and Basic Physical Education Training. Univariate and multivariate analysis of covariance were used to compare the groups using SPSS-20.
Results: The results of the covariance test showed that virtual education using watching video models and teaching the basic concepts of physical activity have a significant positive effect on the physical competence and cognitive-motor dimensions among children aged 8 to 10 years (P
Conclusion: Based on the results, the virtual education using watching video models and teaching the basic concepts of physical activity increases cognitive-motor function, physical literacy and physical activity among children. Therefore, researchers, teachers and parents of children are recommended to use this method of education to improve the level of physical activity and cognitive-behavioral components of children.