چکیده:
مطبوعات محلی در برابر مطبوعات سراسری کشور به دلایل گوناگون ازجمله ناتوانی در ارائۀ محتوای موردنیاز مخاطبان، قدرت رقابت ندارند. هدف این مطالعه طراحی الگوی مدیریت کیفیت محتوا در روزنامههای محلی ایران است تا محتوای آنها ارتقا یابد. این پژوهش کاربردی با رویکرد کیفی ـ اکتشافی انجام یافت. جامعۀ پژوهشی شامل اساتید، صاحبنظران و فعالان حوزه روزنامههای محلی بوده است که از میان آنها با روش نمونهگیری نظری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری بهواسطۀ مصاحبۀ عمیق نیمه ساختاریافته، به تعداد 12 نفر ادامه یافت. تحلیلهای صورت گرفته بهواسطۀ روش داده بنیاد از طریق کدگذاری استراوس و کوربین در سه سطح باز، محوری و انتخابی در نرمافزار مکس کیو دا 2020 انجام شد. سپس مفاهیم در قالب مدل پارادایمی (شرایط علّی، پدیده محوری، راهبردها، شرایط زمینهای، مداخلهگر و پیامدها) ارائه و روایی و پایایی آن نیز بر اساس روش سه سویه سازی تأیید شد. نتایج نشان داد که محتوای مطالب مطبوعات محلی میتواند در جذب مخاطبان مؤثر باشد. در این راه، روزنامههای محلی ایران نیاز به نوآوری در شیوه نگارش، کنترل، پایش و هدفگذاری درست، توجه به مسائل روز جامعه و غیره در ارائۀ محتوا دارد تا بتواند بر مبنای الگوی ارائهشده، مدیریت محتوای خود را بهبود بخشیده و اثربخشی آن را در افکار جامعه افزایش دهد.
The local press does not have the power to compete against the national press for various reasons, including the inability to provide the content required by the audience. The purpose of this study is to design a content quality management model in local Iranian newspapers to improve their content. This applied research was conducted with a qualitative-exploratory approach. The research community has included professors, experts, and activists in the field of local newspapers, among whom the number of 12 people continued to reach theoretical saturation through semi-structured in-depth interviews. The analysis was done through the foundation data method through Strauss and Corbin coding in three open, central, and selective levels in the Maxqda 2020 software. Then the concepts were presented in the form of a paradigmatic model (causal conditions, central phenomenon, strategies, background conditions, intervention, and consequences) and its validity and reliability were also confirmed based on the three-tier method. The results showed that the content of the local press can be effective in attracting the audience. In this way, the local newspapers of Iran need to innovate in the way of writing, control, monitoring, and correct targeting, paying attention to the current issues of the society, etc. increase society's thoughts.
خلاصه ماشینی:
هـدف پژوهـش : تعييـن مؤلفه هـاي الگـوي مديريـت کيفيـت محتـوا در روزنامه هـاي محلـي ايـران ســؤال پژوهــش : مؤلفه هــاي الگــوي مديريــت کيفيــت محتــوا در روزنامه هــاي محلــي ايــران کدامنـد؟ پيشينۀپژوهش زهـراکريمـي ، حسـين انتظامـي و علي اصغـر محکـي (١٣٩٧)، در تحقيقـي بـا عنـوان «جايگاه روزنامه نــگاري محلــي از نــگاه کارشناســان و متخصصــان ايــن حــوزه » دريافتنــد کــه : ازنظــر مديــران ، دبيــران ، خبرنــگاران و اســتادان روزنامه نــگاري ، تأثيــر رعايــت اصــول حرفــه اي روزنامه نــگاري ، اهميــت تخصــص روزنامه نــگاري در جــذب مخاطــب ؛ تأثيــر پــاداش ، تشـويق ، حقـوق و مزايـا؛ تأثيـر امکانـات سـخت افزاري و نرم افـزاري ؛ رابـط خبـري ، ويزيتـور، کارآمــوز و کارمنــد؛ وجــود شــبکه هاي مجــازي ؛ داشــتن مــدرک تحصيلــي مرتبــط ؛ اهميــت انتشـار مرتـب و پوشـش اخبـار و موضوعـات مـورد انتظـار مخاطبـان ؛ تناسـب ميـان اخبـار سياسـي ، اجتماعـي و ورزشـي محلـه ؛کاربـرد طراحـي وگرافيـک در روزنامـه محلـي ؛ تناسـب ميـان شـاغلان و پسـت هاي تخصصـي موردنيـاز؛ تنـوع خبـر و گـزارش خبـري و اجتماعـي ، اقتصـادي و فرهنگـي بومـي محلـي ؛ لـزوم زمينه هـاي اقليمـي ، تاريخـي و فرهنگـي محلـه ، در کيفيــت کار روزنامه نــگاري محلــي بااهميــت اســت ؛ امــا آن هــا در هيچ يــک از ايــن زمينه هــا شـناخت کافـي ندارنـد.