چکیده:
مقدمه: تولد کودک کمتوان ذهنی بر جنبههای مختلف زندگی والدین تاثیر میگذارد. بار روانی و عدم انعطاف پذیری شناختی در مادران دارای فرزند با کمتوانی ذهنی مشکلات روانشناختی متعددی را ایجاد میکند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی توانمند سازی روان شناختی بر بار روانی و انعطاف پذ یری شناختی مادران دارای فرزند کمتوان ذهنی بود. روش: در یک پژوهش نیمهآزمایشی ۳۰ مادر دارای کودک کمتوان ذهنی از مجتمع آموزشی توا ن بخشی توان خواهان آموزش و پرورش منطقه ۲ شهر تهران در سال ۰۱۳۹۹ بهصورت دردسترس انتخاب شدند و در دو گروه آزمایشی (۱۵ نفر) و گواه (۱۵ نفر) تقسیم شدند. برای گروه آزمایشی ۸ جلسه آموزش توانمند سازی روان شناختی مبتنی بر رویکرد روان شناسی فردی بهمدت ۸ هفته برگزار شد و گروه گواه در طول این مدت هیچگونه مداخله روانشناختی دریافت نکرد. شرکتکنندگان توسط مقیاس بار روانی پای و کاپور و انعطاف پذ یری شناختی دنیس و وندروال سنجیده شدند. یافتهها: نتایج تجزیه و تحلیل کواریانس نشان داد که تفاوت معناداری بین دو گروه آزمایشی و گواه در بار روانی و انعطاف پذ یری شناختی مادران در مرحله پس آزمون وجود داشت. یافتهها نشان داد که آموزش توانمند سازی روان شناختی بر کاهش بار روانی و ارتقاء انعطاف پذیری شناختی مادران دارای کودک کمتوان ذهنی تاثیر مثبت دارد (P<۰/۰۵). نتیجهگیری: براساس شواهد پژوهش حاضر میتوان از این مداخله به منظور کاهش فشار روانی و ارتقاء انعطاف پذیری شناختی مادران دارای کودک کمتوان ذهنی استفاده کرد.
Abstract
Background and purpose: The birth of a mentally retarded child affects various aspects of parents' lives.
Psychological burden and cognitive inflexibility in mothers with children with mental disabilities cause several
psychological problems. The aim of this study was to investigate the effectiveness of psychological empowerment
on psychological burden and cognitive flexibility of mothers with mentally retarded children.
Methods: In a quasi-experimental study, 30 mothers with mentally retarded children from the Rehabilitation
Educational Complex of the Rehabilitated Education District 2 in Tehran in 2020 were randomly selected and
divided into two experimental groups (15 people) and control (15 people (. For the experimental group, 8
sessions of psychological empowerment training based on the individual psychology approach were held for
8 weeks and the control group did not receive any psychological intervention during this period. Participants
were measured by Pai & Kapur Family Burden Interview Schedule and Dennis & VanderWal Cognitive
Flexibility.
Results: The results of the analysis of covariance showed that there was a significant difference between the
experimental and control groups in psychological load and mothers' cognitive flexibility in the post-test stage.
Findings showed that psychological empowerment training has a positive effect on reducing psychological
burden and promoting cognitive flexibility of mothers with mentally retarded children (P
Conclusion: Based on the evidence of the present study, this intervention can be used to reduce stress and
promote the cognitive flexibility of mothers with mentally retarded children.