چکیده:
رسانه های جمعی کارکردهای فردی همچون هویت یابی ، اطلاع رسانی ، تعامل اجتماعی و تفریح دارند که علاوه بر این موارد ؛ کارکردهای اجتماعی و اصلی را در بر می گیرد. این کارکردها شامل پیوستگی ، همبستگی ، تداوم ، سرگرمی و بسیج اجتماعی است . در نظام ایران رسانه ها باید بکوشند که در چارچوب هنجارهای اجتماعی، اصول اخلاقی و مبانی فقهی فعالیت داشته باشند. از جمله فعالیتهای رسانه جمعی مربوط به تبلیغات رسانه ای است. تبلیغات رسانه ای با بهره مندی از رسانه های نوین و متنوعی که در راستای پیشرفت تکنولوژی به وجود آمده اند، در راستای تاثیرگذاری بر زندگی اجتماعی و حتی فرهنگ افراد واقعیتی انکار ناپذیر بوده که حتی فراتر از یک تبلیغ ساده یا پیوند دهنده و معرفی کننده فروشنده به خریدار و بالعکس است، بلکه تاثیرات عمیق و حتی بنیادی در زمینه های اجتماعی، سیاسی، اقتصاددی و فرهنگی دارد و از جمله منابع اصلی مالی در رسانه ها مطرح میشود.در مقاله حاضر به تحلیل و بررسی تکلیف رسانه های جمعی در رابطه با تبلیغات رسانه ای از منظر فقه و حقوق ایران پرداخته شده است.
Mass media have individual functions such as identification, information, social interaction and entertainment, in addition to which; It includes social and main functions. These functions include cohesion, solidarity, continuity, entertainment and social mobilization. In the Iranian system, the media should try to operate within the framework of social norms, moral principles and jurisprudential principles. Among the mass media activities are related to media advertising. Media advertising, with the use of new and diverse media that have been created in line with the advancement of technology, in order to influence the social life and even the culture of people, is an undeniable reality that goes beyond even a simple advertisement or linking and introducing the seller. It is to the buyer and vice versa, but it has profound and even fundamental effects in the social, political, economic and cultural fields and is considered as one of the main financial sources in the media. The media is covered from the perspective of Iranian jurisprudence and law.
خلاصه ماشینی:
در مقاله حاضر به تحليل و بررسي تکليف رسانه هاي جمعي در رابطه با تبليغات رسانه اي از منظر فقه و حقوق ايران پرداخته شده است .
(رحمان زاده و همکاران ،٨٩:١٣٩٦) نظام حقوق ارتباطات اصول متعددي را بيان کرده که مورد پذيرش بوده و به عنوان اساس اصلي در ٥١٠ نظام ايران ، ارائه کنندگان خدمات ارتباطي ميبايست بکوشند که در چارچوب هنجارهاي اجتماعي و مباني فقهي قرار بگيرند.
(باقري و همکاران ،٩:١٣٩٩) بدين ترتيب در مقاله حاضر به مطالعه تکليف رسانه هاي جمعي از ديدگاه فقه اسلام پرداخته خواهد شد تا با معرفي عواملي همچون تدليس ، عيب ، گمراه کننده ، تسبيب و اتلاف و رابطه آنها و ديدگاه آنها در تبليغات رسانه اي بررسي شود و سپس از ديدگاه حقوق ايران به تکاليف رسانه هاي جمعي در تبليغات رسانه اي پرداخته شده و در نهايت تحليل تکاليف رسانه هاي جمعي از منظر فقه و حقوق ايران انجام پذيرد.
در اين مقاله نيز با بررسي تکاليف رسانه هاي جمعي از منظر فقه و حقوق ايران به توضيح و تشريح در زمينه تبليغات رسانه اي پرداخته شده و در نهايت تحليل و نتيجه گيري اعلام ميشود.
از جمله برنامه هاي پخش شده در رسانه جمعي، تبليغات بازرگاني و رسانه اي بوده که در اين مقاله مورد تحليل از ديدگاه فقه و حقوق ايران قرار گرفته است .
در کنار فقه ، حقوق ايران نيز با وضع قوانين و مقررات ، تعريف چارچوب ها موجب رعايت حقوق شهروندان و نظارت بر رسانه هاي جمعي شده است .