چکیده:
هدف این پژوهش مطالعۀ مردم شناختی فضاهای گردشگری فرهنگی خوراک در شهرستان ارومیه است. امروزه گردشگری بعنوان یک صنعت و یک فعالیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی برای موفقیت نیازمند آن است که فضاهای فرهنگی و حتی خود گردشگران از نظر مردم شناختی مورد مطالعه و تحلیل قرار بگیرند. شناسایی جنبه های مردم شناختی و عوامل مرتبط با این موضوع امر برنامه ریزی و توسعه صنعت گردشگری فرهنگی را با موفقیت مواجه خواهد کرد. خوراک به عنوان یک پدیدۀ فرهنگی واسطه ای است که دامنه وسیعی از مطالعات فرهنگی را با هم مرتبط می کند. فعالیت گردشگری فرهنگی برای بقا و تعامل پایدار نیازمند آن است که همۀ جنبه های مردم شناختی فضاهای گردشگری فرهنگی که به عنوان مقاصد گردشگری مورد بازدید قرار می گیرند را به خوبی بشناسد. تحقیق مردم نگارانه و از نوع کیفی است. از مشاهدۀ مشارکتی و مصاحبه جهت گردآوری داده ها استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که شهرستان ارومیه با طبیعت سرسبز و تنوع گیاهان زیاد، به همراه فرهنگ و دانش بومی غنی اقوام آذری، از بستر و ظرفیت مناسبی برای گردشگری فرهنگی در زمینۀ خوراک برخوردار می باشد. توجه و شناخت جنبه های مردم شناختی فضاهای گردشگری فرهنگی شهرستان ارومیه عامل مؤثر در رونق گردشگری و مبادلات فرهنگی خواهد بود.
The aim of this research is to study the anthropology of food cultural tourism spaces in Urmia city. Today, tourism as an industry and a social, economic and cultural activity requires that cultural spaces and even tourists themselves be studied and analyzed from an anthropological point of view. Identifying the anthropological aspects and factors related to this issue will make the planning and development of the cultural tourism industry successful. Food as a cultural phenomenon is a mediator that connects a wide range of cultural studies. Cultural tourism activity for survival and sustainable interaction needs to know all the anthropological aspects of cultural tourism spaces that are visited as tourist destinations. The research is ethnographic and qualitative. Participatory observation and interview were used to collect data. The results of the research showed that Urmia city, with its green nature and great variety of plants, along with the rich local culture and knowledge of the Azeri peoples, has a suitable platform and capacity for cultural tourism in the field of food. Paying attention and understanding the anthropological aspects of the cultural tourism spaces of Urmia city will be an effective factor in the prosperity of tourism and cultural exchanges.
خلاصه ماشینی:
مطالعۀ مردم شناختي فضاهاي گردشگري فرهنگي خوراک(مورد مطالعه : شهرستان اروميه ) 1 ابوالفضل اخوان تاريخ دريافت :١٤ /١٣٩٨/١٢ وحيد رشيدوش ٢ تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/٢/٢٩ محمد همايون سپهر٣ چکيده هدف اين پژوهش مطالعۀ مردم شناختي فضاهاي گردشـگري فرهنگـي خـوراک در شهرسـتان اروميـه اسـت .
نتايج پژوهش نشان داد که شهرستان اروميه بـا طبيعت سرسبز و تنوع گياهان زياد، به همراه فرهنگ و دانش بومي غني اقوام آذري، از بستر و ظرفيت مناسبي براي گردشگري فرهنگي در زمينۀ خوراک برخوردار مي باشد.
مطالعات بسياري نشان مـي دهـد کـه نزديـک ٤٠ درصـد هزينۀ گردشگران را خوراک تشکيل مي دهد، با اين حال پژوهش هاي اندکي در مورد گردشـگري خـوراک و نوشيدني انجام شده است (جزائريان ، ١٣٩٠: .
فرايند تهيـه و ذخيره سازي خوراک اقوام آذري شهرستان اروميه به عنوان بخشي از فرهنگ و دانش بومي؛ از غناي بـالايي برخوردار بوده و هماهنگ با طبيعت منطقه و متناسب با فصول سال خوراکي هاي متنوع و زيادي را شامل مـي شود.
برخي از گردشگران داخلي و خارجي از زمان عرق گيري در شهرسـتان اروميـه بـا خبـر بـوده و شهرسـتان اروميه را در اين فصل هاي بهار و تابستان براي سفرهاي خود انتخاب مي کننـد.
٢- دانش بومي-قومي، تهيه و ذخيره سازي خوراک به عنوان يکي از جنبه هاي مردم شناختي و فرهنگ مـردم شهرستان اروميه محسوب مي شود.
لذا اين شهرسـتان هـم مي تواند با ظرفيت هاي که در خود دارد مقصد گردشگري فرهنگي در موضوع خوراک باشد.