چکیده:
هدف پژوهش حاضر ارائة الگوی انتخاب مدیران آموزشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع داده کیفی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه دادهبنیاد نوظهور است. جامعة مورد نظر پژوهش شامل کلیة خبرگان حوزه مربوطه تشکیل میدهد که بر اساس روش نمونهگیری نظری از نوع گلولهبرفی و بر اساس اشباع نظری دادهها، 15 نفر خبره برای مصاحبه انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبة نیمهساختاریافته بود که در آن، ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای الگوی انتخاب مدیران آموزشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنظیم شد. برای فرم مصاحبة یادشده ابتدا همة الگوها، یافتهها، مطالعات و نظریههای ملی و جهانی بررسی شده، سپس، با کدگذاری باز، شاخصها احصا شدند و از طریق کدگذاری محوری، در قالب ابعاد، مؤلفهها و شاخصها مقولهبندی شد، و برای 15 نفر از خبرگان ارسال و به کمک کدگذاری انتخابی از طریق مصاحبه، فن دلفی و بارش فکری ابعاد و مؤلفهها شناسایی شد. در نتیجه، 4 بعد، 21 مؤلفه و150 شاخص برای الگوی انتخاب مدیران آموزشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نهایی شد. پس از تأیید نهایی و اولویتبندی خبرگان، ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای سازندة الگو ترسیم شده، و مجدداً الگوی یادشده توسط خبرگان اعتباریابی شد.
The purpose of this study is to provide a model for selecting educational directors of the Ministry of Culture and Islamic Guidance. The research method is applied in terms of purpose and qualitative in terms of data type and emerging data in terms of nature and type of data study. The study population consists of all experts in the field. Based on the theoretical method of snowball sampling and based on the theoretical saturation of the data, 15 experts were selected for interview. The research tool was a semi-structured interview in which the dimensions, components and indicators of the selection model of educational directors of the Ministry of Culture and Islamic Guidance were set. For the mentioned interview form, first all national and global models, findings, studies and theories were reviewed, then, by open coding, the indicators were counted and categorized through dimensions, dimensions, components and indicators, and for 15 experts. Dimensions and components were identified and identified through interviews, Delphi technique and brainstorming through selective coding. As a result, 4 dimensions, 21 components and 150 indicators were finalized for the selection model of educational directors of the Ministry of Culture and Islamic Guidance. After the final approval and prioritization of the experts, the dimensions, components and indicators of the model were drawn, and the mentioned model was re-validated by the experts.
خلاصه ماشینی:
ابزار پژوهش مصاحبۀ نيمه ساختاريافته بود که در آن ، ابعاد، مؤلفه ها و شاخص هاي الگوي انتخاب مديران آموزشي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تنظيم شد.
در اقتصاد جهاني هر روز بيشتر اين شناخت بدست مي آيد که منابع انساني به مزيت رقابتي براي سازمانها به شمار ميآيد ( ناگادورا١، ٢٠٠٨ ) به بيان ديگر از جمله روش هاي افزايش بهبود و بهسازي بهره وري در يک سازمان انتخاب مديران کارآمد و شايسته براساس تطابق بين ويژگيهاي مورد نياز شغل و شاغل است ( ريزاوي وهودسوف ٢، ٢٠١١ ).
فرحاني (١٣٩٧)پژوهشي باعنوان بررسي رابطه بين مهارت هاي مديران با موفقيت سازماني در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان کرمان انجام داد.
در مجموع ، براي الگوي انتخاب مديران آموزشي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به ترتيب اولويت ٤ بعد، ٢١ مؤلفه و ١٥٠ شاخص که در جدول ٢ بيان شده است .
جمع بندي و نتيجه گيري در نتيجۀ پژوهش الگوي انتخاب مديران آموزشي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به شرح شکل ٢ است : (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٢.
الگوي انتخاب مديران آموزشي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بر اساس شکل ٢، الگوي يادشده از ١٥٠ شاخص تشکيل شده است .
جدول نهايي ابعاد، مؤلفه ها و شاخص هاي الگوي انتخاب مديران آموزشي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) .