چکیده:
هدفپژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی و تعیین اعتبار، روایی و نرم مقیاس تصویریادراک شایستگی و پذیرش اجتماعی در کودکان پسر پیش دبستانی بود. طرح پژوهش توصیفیاز نوع همبستگی و روش آماری پژوهش از نوع تحلیل اکتشافی با چرخش اکومکس بوده است. جامعه آماری دانش آموزان پسران پیش دبستانی ساکن مناطق 1، 4، 14، 19 شهر تهران بودند. نمونهگیری بصورت خوشهای صورت گرفت و تعداد 450 دانش آموز پسر پیش دبستانی و 250نفر از معلمانشان انتخاب گردیدند. دادهها با استفاده از مقیاس تصویری ادراکشایستگی و پذیرش اجتماعی هارتر جمع آوری شد. بر اساس یافتههای پژوهش، ضریبآلفای کرونباخ سوالات کل مقیاس 0/78 برآورد شد، که نشان دهنده میزان اعتبار مناسب مقیاس تصویری ادراک شایستگی و پذیرش اجتماعی میباشد. ضریب همبستگی بین ادراکشایستگی و پذیرش اجتماعی 0/51برآورد شده که نشان دهنده آن است که در سطح اطمینان 95% بین ادراک شایستگی و پذیرش اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد. روایی مقیاس با روش تحلیل عاملی اکتشافی مورد تائید قرار گرفت و 5 عامل استخراج گردید، که عاملها به ترتیب عامل مادری، همسالان، اجتماعی، فیزیکی و شناختی نام گذاری شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که مقیاس از نرم مناسبی در جامعه ایرانی برخوردار است
The purpose of the current study was to investigate the psychometric properties, reliability, validity, and norm of the pictorial scale of perceived competence and social acceptance at preschool boys. The research method was descriptive correlational and statistical methode was exploratory analysis with equamax rotation. The statistical population of preschool boys inhabited at four(1, 4, 14, 19) districts of tehran. 450 preschool boys and 250 teachers were selected using cluster sampling. The data was collected using the pictorial scale of percieved competence and social acceptance for preschool boys(By Sussan Harter). The score of cronbach’s alpha was estimated 0.78 that
showed the coefficiency of total questions which indicate there is significant relationship at 95% confident level between percieved competence and social acceptance. The validity of scale was confirmed by the exploratory factor analysis method five factors were extracted named maternal factor, peer factor , social factor, physical and cognitive factor. Findings indicate that the pictorial scale of perceived competence and social acceptance had a proper reliability, validity, and norm in Iranian society.