چکیده:
هدف تحقیق مشخص شدن این موضوع بود که آیا با استفاده از ویژگیهای جمعیتشناختی، پرسشنامۀ شخصیتی نئو و فهرست عوارض SCL-90-R، که برای تشخیص سمپتومهای روانی است، میتوان تمایل افراد به استفاده از ماده توهمزا را پیشبینی کرد. این پژوهش یک فرضیۀ کلی و سه فرضیۀ جزئی داشت. فرضیۀ کلی این بود که بین ویژگیهای جمعیتشناختی، پنج عامل شخصیتی نئو و مقیاسهای تشکیل دهندۀ SCL-90-R همبستگی مثبت معنادار وجود دارد. در فراخوان اینترنتی و در دو نوبت، از داوطلبان خواسته شده به صورت آنلاین به دو پرسشنامه فوق و یک پرسشنامۀ جمعیت شناختیِ محقق-ساخته پاسخ دهند. در فراخوان اول از کسانی که حداقل یک بار مواد توهمزا مصرف کرده بودند و در فراخوان دوم از کسانی که اصلاً مصرف نکرده نبودند دعوت به پر کردن پرسشنامه شد. با رسیدنِ تعداد پاسخدهندگان به 100 نفر در هر گروه (در مجموع 200 نفر)، درخواست متوقف شد. تحلیل رگرسیون لجیستیک نشان داد که از پنج عامل شخصیتی پرسشنامه نئو، تنها دو عامل باز بودن به روی تجربههای جدید و مداراجویی با تمایل به استفاده از مواد توهمزا همسبتگی مثبت معنادار دارند. سه عامل دیگر (روان رنجور خویی، برونگرایی، وظیفهشناسی) همبستگی معنادار نشان ندادند. از بین پنج عامل شخصیتی، تنها دو عامل، باز بودن به روی تجربههای جدید و مداراجویی، در پیشبینی تمایل به استفاده از مواد توهمزا روایی نشان دادند. در مورد سمپتومهای مورد ارزیابی با SCL-90-R، تنها دو ویژگی پرخاشگری و حساسیت بینفردی توانستند عضویت در گروه مصرف کنندگان را پیشبینی کنند.
The objective was to see if the five-factor personality test of Neo and the SCL-90-R, which are used to diagnose psychological symptoms, could predict people's desire to use hallucinogenic substances. In this study, we had a general hypothesis and three specific hypotheses. Our general hypothesis was that there are significant positive correlations between the five personality traits evaluated by Neo and the symptomatic dimensions evaluated by SCL-90-R. To test this hypothesis, we asked people online to answer the two tests and aresearcher-made demographic questionnaire for those who have used hallucinogenic substances at least once and those who had not used them at all. When the number of respondents reached 100 (a total of 200), we stopped the request. Logistic Regression analysis showed that of the five personality factors of the neo test, only two factors had significant correlation with openness and agreeableness with the use of hallucinogenic substances. The other three factors (neuroticism, extraversion, and conscientiousness) did not show a significant correlation. Of the five personality traits, only two traits, openness and agreeableness could predict the inclination of people to use hallucinogenic substances. In the case of symptoms evaluated by SCL-90-R, only two features of hostility and interpersonal sensitivity could predict people’s inclination to use hallucinogenic substances.
خلاصه ماشینی:
ويژگيهاي جمعيت شناختي، پرسشنامۀ شخصيتي نئو (NEO PI-R) و فهرست عوارض R-٩٠-SCL در پيش بيني تمايل به مصرف مواد توهم زا Demographic characteristics, NEO PI-R personality questionnaire and SCL 90 R complication list in predicting the tendency to use hallucinogenic substances *مهدي گنجي ،١ مهرداد ثابت ، حمزه گنجي،٣خديجه ابوالمعالي ٤ 1 2 چکيده هدف تحقيق مشخص شدن اين موضوع بود کـه آيا با اسـتفاده از ويژگيهـاي جمعيت شـناختي، پرسشــنامۀ شخصــيتي نئـو و فهرســت عــوارض R-٩٠-SCL، که براي تشـخيص سـمپتوم هاي رواني است ، ميتوان تمايل افـراد بـه اسـتفاده از ماده توهم زا را پيش بيني کرد.
علاوه بر اينها، در سال هاي اخير تعدادي مطالعات کوچک نشان داده اند که سيلوسايبين ،١٤در صورتي که در يک محيط حمايتگر از لحاظ روان شناختي 1 Walsh 2 Hendricks 3 Clark 4 Johnson 5 Fontaine 6 Cropsey 7 Grob 8 McKenna 9 Callaway 1 Brito 0 1 Carhart- Harris 1 1 MacLean 2 1 Schmid 3 1 psilocybin 4 1 مصرف شود، ميتواند از شدت سمپتوم هايي مثل اضطراب ، افسردگي، و اعتياد بکاهد (باگنشوتز و 4 همکاران ، ٢٠١٥؛ کارات -هريس ٢ و همکاران ، ٢٠١٦، گراب ٣ و همکاران ٢٠١١، جانسون و همکاران ، ٢٠١٤، موره نو٥و همکاران ٢٠٠٦).
1 personality correlates 2 Carney 3 Jost 4 Gosling 5 Potter 6 Sibley 7 Osborne 8 Duckitt 9 Xu باور بر اين است که افراد محتاط و محافظه کار در رابطه با مواد مخدر کمتر ريسک ميکنند و از امتحان کردن آن ها اجتناب ميورزند و در نقطۀ مقابل ، افرادي که ذاتا کنجکاو و هيجان طلب هستند و از تجربه هاي تازه استقبال ميکنند معمولا از چيزهاي ناشناخته هراس ندارند و ممکن است در اثر ترغيب دوستان و سايرين به آساني به تجربه کردن آن ها اقدام کنند.