چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس تصویری ادراک شایستگی و پذیرش اجتماعی کودکان دختر پیش دبستان، با روش پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی، اعتبار و روایی این دو متغیر را به کمک روش تحلیلعامل اکتشافی با چرخش واریماکس مورد بررسی قرار داده است و به بررسی نرم و هنجار این مقیاس تصویری پرداخته است. حجم نمونه پژوهش 450 کودک دختر پیش دبستانی و 250 معلم پیش دبستانی ساکن مناطق 1، 4، 14، 19 بود که با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. پژوهش بر اساس عقاید سوزان هارتر شکل گرفته است. نتایج پژوهش نشان می دهد که اعتبار مقیاس تصویری ادراک شایستگی و پذیرش اجتماعی کودک دختر پیش دبستانی برابر با 0/77 بوده که نشان دهنده میزان بالای از اعتبار بین سوالات مقیاس است و همچنین روایی مقیاس از روش تحلیل عاملی مورد تایید قرار گرفته است و با استفاده از تحلیل عامل اکتشافی با چرخش واریماکس 5 عامل از مقیاس استخراج شده است که عبارتند از عامل مادری، اجتماعی، فیزیکی، شناختی و مستقل بودن، که نشاندهنده این است که مقیاس از نرم و هنجار مناسبی در جامعه ایرانی برخوردار است. همچنین ضریب همبستگی بین ادراک شایستگی و پذیرش اجتماعی فرم کودک و فرم معلم برابر با 0/46 بوده است که نشان دهنده این است که بین ادراک شایستگی وپذیرش اجتماعی در سطح 95% اطمینان رابطه معنی داری وجود دارد.
The purpose of this study is was to investigate the psychometric properties of pictorial scale of perceived competence and social acceptance of pre-school girls, and test the validity and reliability of these two variables by using Varimax rotational exploratory analysis. This study will also And examine the normative of pictorial scale of perceived competence and social acceptance. The sample size of this study was 450 preschool girls and 250 preschool teachers. This sample was selected from in districts 1, 4, 14 and, 19 were selected using cluster sampling. This study is based on the ideas of Susan Harter. Theresults of this study, show that The validity of the visual recognition scale of perceived competency and social acceptance of the preschool girl's child was 0.77, indicating a high degree of validity between scale questions. Also, the validity of the scale was confirmed by factor analysis method and using the varimax rotation exploratory factor analysis Five factors have been extracted from the scale that include the maternal, social, physical, cognitive, and independent factors that indicate that the scale has a suitable norm and softness in the Iranian society. Also, the correlation coefficient between competence perception and social acceptance of the child's form And the teacher's form was 0.46, which represents a That is, there is a meaningful relationship between perceived competence and social acceptance at 95% confidence level.
خلاصه ماشینی:
شايستگي و پذيرش اجتماعي کودک دختر پيش دبستاني برابر با ٠/٧٧ بوده که نشان دهنده ميزان بالاي از اعتبار بين سوالات مقياس است و همچنين روايي مقياس از روش تحليل عاملي مورد تاييد قرار گرفته است و با استفاده از تحليل عامل اکتشافي با چرخش واريماکس ٥ عامل از مقياس استخراج شده است که عبارتند از عامل مادري، اجتماعي، فيزيکي، شناختي و مستقل بودن ، که نشاندهنده اين است که مقياس از نرم و هنجار مناسبي در جامعه ايراني برخوردار است .
براساس يافته هاي روان شناسي و علوم تربيتي، سال هاي پيش از دبستان در رشد و تربيت کودکان نقش اساسي و تعيين کننده اي دارد (دهکردي، شقاقي، جويباري، زارع ، شايقيان ، اميرآبادي، خالقي داور، 1 Pre School شهرياري، ١٣٩١).
در مطالعه اي که توسط هارتر و پايک (١٩٨٤)، جهت اندازه گيري پذيرش اجتماعي بر روي ١٠ کودک که به تازگي وارد مدرسه شده اند و ١٠ کودکي که زمان بيشتري را در مدرسه گذرانده بودند و از نظر سن و جنس يکسان بودند انجام گرفت ، نتايج نشان دهنده آن بود که نمره خودپنداره پذيرش جمعي کودکاني که تازه وارد مدرسه شده بودند تفاوت معناداري با گروهي که زمان بيشتري را در مدرسه گذرانده بودند دارد و کودکاني که تازه وارد مدرسه شده بودند از خودپنداره پايين تري نسبت به کودکاني که زمان بيشتري را در مدرسه گذرانده اند، برخوردار بودند (ثمري، لعلي فاز، ١٣٨٤).