چکیده:
پرخاشگری سایبری یک از مشکلات سازگاری دوره نوجوانی است که توجه پژوهش گران را در محیط مدارس و بیروناز مدارس به خود معطوف کرده، و نوعی از خشونت است که به صورت تکراری و در طول زمان با استفاده ازوسایل الکترونیکی توسط افراد قلدر در فضای سایبری اتفاق می افتد و اثرات نامطلوبی برجای می گذارد.پژوهش حاضر باهدف مطالعه روان سنجی پرسشنامه پرخاشگری سایبری نوجوانان در بین دانش آموزان ایرانی انجام شد. نمونه پژوهش 386 نفر از دانش آموزان (219 دختر و 167 پسر) شهر زنجان بودند؛ روش نمونهگیری از روش خوشهای استفاده شد که نمونه منتخب پرسشنامه پرخاشگری سایبری (CYBA) را تکمیل کردند. نتایج نشان داد که پرسشنامه شامل 3 عامل است که درمجموع 45/66 درصد از واریانس کل را تبیین نمود و همسانی درونی کل پرسش نامه به روش ضریب امگا، 90/0 به دست آمد و همچنین نتایج همبستگی منفی این پرسش نامه با مقیاس همدلی و همبستگی مثبت با مقیاس تکانش گری شاهدی بر روایی همزمان این مقیاس بود. در ادامه، نتایج نشان داد که در بروز پرخاشگری سایبری در بین دختران و پسران تفاوت معناداری وجود دارد. این مطالعه تأییدی بر قابلیت اعتماد و مناسب بودن پرسش نامه جهت سنجش پرخاشگری سایبری در جامعه دانش آموزان است.
Cyber- aggression is one of the compatibility problems of the youth that has attracted the attention of the investigators at schools and out of school , and it is a sort of violence that occurs repeatedly and over time using electronic equipment. The purpose of this study was to investigate the psychometric properties of the Cyber- aggression questionnaire for Adolescents among Iranian students . The sample size consisted of 386 students ( 167 boys and 219 girls ) from Zanjan city , were selected using Multi - Stages cluster sampling . The results of exploratory factor analysis showed that this questionnaire had 3 factors which in total determined 66.45% of the total variance and Obtained Internal consistency Total questionnaire by Omega coefficient . 90 % and The results also showed that a Negative correlation of this questionnaire with empathy scale and Positive correlation with impulsivity scale This was a Witness for the Criterion Validity of this scale . The results showed there is a significant difference between girls and boys in cyber- aggression. This study confirms the reliability and appropriateness of the questionnaire for measuring cyber - aggression among students .Keywords : aggression ، cyber، psychometric ، validity، adolescents
خلاصه ماشینی:
اين ٤ مؤلفه يا بعد عبارت اند از: پرخاشگري جعل هويت (٣ سؤال )، پرخاشگري ديداري - 1 1 Gamez-Guadix, Villa-George, and Calvete 2 Cyberbullying test 3 Garaigordobil 4 Cyberbullying Scale 5 Menesini, Nocentini, and Calussi 6 Multidimensional Peer Bullying Scale 7 Betts, Houston, and Steer 8 Basic Empathy Scale 9 Barratt Impulsiveness Scale جنسي (٣ سؤال )، پرخاشگري از نوع کلامي و انزوا (٩ سؤال ) و مؤلفه اي اضافي پرخاشگري مسخره کردن - تصويري و اشتراک گذاشتن فيلم هاي خشن (٤ سؤال ).
١- ساختار عاملي پرسشنامه پرخاشگري سايبري براي نوجوانان (CYBA) در دانش آموزان دوره اول متوسطه شهر زنجان چگونه است ؟ براي پاسخ به اين سؤال از روش تحليل عاملي اکتشافي و تأييدي استفاده گرديد.
٤- آيا بين پرخاشگري سايبري دانش آموزان دختر و پسر دوره اول متوسطه شهر زنجان تفاوت معنـادار وجود دارد؟ براي پاسخ به اين پرسش ، ميانگين نمره هاي پسران و دختران در عامل ها يا خرده مقياس ها با استفاده از آماره T٢ هاتلينگ مورد آزمون معناداري آماري قرار گرفت .
از منظر ديگر تحقيقات مختلف در خصوص همدلي و 1 1 Çelik S, Atak H, Erguzen 2 Baldry et al 3 Li 4 Marcum, Higgins ,Freiburger, Ricketts 5 Del Rey 6 Smith, Dempsey, Jackson, Olenchak, Gaa 7 Erdur-Baker شناخت جنسيت هاي مختلف مرتبط با پرخاشگري سايبري، نشان داده است که مردان نسبت به زنان بيشتر در معرض پرخاشگري هستندبه طوري که اين پديده به خاطر سطح پايين همدلي در ميان مردان است (تابکو و اردور بکر،١ ٢٠١٢).