چکیده:
هدف اصلی این پژوهش شناسایی دانش ضمنی معلمان عربی شهرستان تکاب درباره روشهای فعال تدریس میباشد. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش کیفی پدیدار شناسی تفسیری استفاده شد. مشارکت کنندگان پژوهش را تمامی معلمان عربی شهرستان تکاب در سال تحصیلی (1398/1397) تشکیل دادند. در این پژوهش برای حجم نمونه از اشباع نظری استفاده شد. جهت گردآوری دادههای مورد نظر از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. متن مصاحبه با مشارکت کنندگان در میان گذاشته شد. در این تحقیق نشانههایی از ارتباط بین دانش ضمنی معلمان عربی بر روشهای فعال تدریس و موفقیت دبیران در تدریس فعال با توجه به تجارب و دیدگاهایشان یافت شد. برای تحلیل یافتهها از تحلیل مضمون یا تم استفاده شد. مضمونهای اصلی دانش ضمنی معلمان عربی در سه مقوله اصلی تجارب معلمان از روش تدریس خود و همکارانشان، تجاربشان از دانشآموزان و تجاربشان از کتابهای درسی با مضمونهای: بعد مذهبی و فرهنگی کتابهای درسی و بعد علمی کتابهای درسی دسته بندی شدند.
The primary purpose of this study was to identify the tacit knowledge of the Arabic teachers in Takab, Iran, about active teaching methods. Regarding this goal, the qualitative research method of interpretive phenomenology was used. The research participants included all Arabic teachers in this city in the schools year 2018-2019. In this study, theoretical saturation was used for sample size. That is, the sample selection process continued until no new information emerged anymore. In addition, semi-structured interviews were used to collect data. The transcript of the interview was shared with the participants. The results of the study revealed evidence of a relationship between the implicit knowledge of Arabic teachers about active teaching methods and the success of teachers in active teaching based on their experiences and perspectives. Accordingly, theme analysis was used to analyze the findings. The main themes of the tacit knowledge of the Arabic teachers were categorized into three main categories including teachers' and their colleagues' experiences of their own teaching methods their experience with students and their experience with the school religious, cultural and scientific contents.