چکیده:
امروزه با موجی عظیمی از فناوریهای دیجیتال و صنعت و نوآوریها رو به رو هستیم به شکلی که نیازهای افراد جامعه نیز به این سمت کشانیده شده است و بنابراین کسب و کارها برای بقای خود و موفقیت در عرصه رقابتی نیازمند حرکت همگام با این تحولات هستند تا با استفاده از قابلیتهای پویا، همگرایی دیجیتال، مدیریت تجارت الکترونیک به جذب وفاداری مشتریان بپردازند. رهبری بهعنوان موتور و اهرم اصلی این وظیفه را دارد که قاب لتیها و شایستگیهای خود را منطبق با عصر دیجیتال رشد و منطبق سازد تا از تحولات دیجیتالی به وجود آمده بیشترین فرصتها را برای موفقیت کسب و کاری خود به دست آورد و به نحو احسن استفاده کند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف مقایسه وفاداری مشتریان ثابت و موقت خرید، فروش و تعمیرات GPS شهر همدان با تاثیر راهبردهای اخلاقی و رهبری دیجیتال با نقش میانجی هوش اخلاقی انجام گرفت. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل مشتریان ثابت خرید و تعمیرات GPS در منطقه بازار بوعلی سینا شهر همدان است که نمونه با حجم تعداد 119 نفر انتخاب شد. ابزارها شامل پرسشنامه های راهبرد اخلاقی نعمتی و همکاران (1398)، رهبری دیجیتال امویتا و جوانسان (2020)، هوش اخلاقی لنیک و کیل (2005)، وفاداری مشتریان راندل و تیله (2005) است که روایی و پایایی آنها مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. نتایج نشان داد بین رهبری دیجیتال و راهبرد های اخلاق بر وفاداری مشتریان برای خرید و تعمیرات GPS با نقش میانجی هوش اخلاقی رابطه وجود دارد. رهبری دیجیتال و راهبردهای اخلاقی بر وفاداری مشتریان اثر مستقیم دارند و از طریق نقش واسطه ای هوش اخلاقی بر وفاداری مشتریان اثر غیرمستقیم دارند.
خلاصه ماشینی:
مقایسه وفاداری مشتریان ثابت و موقت خرید، فروش و تعمیرات GPS شهر همدان با تاثیر راهبردهای اخلاقی و رهبری دیجیتال با نقش میانجی هوش اخلاقی (تاریخ ارسال 25/05/1401 تاریخ پذیرش 20/08/1401) لیلا نعمتی 1 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده ادببات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران جواد کاشفی کاردانی مدیریت امداد و سوانح، دانشگاه علمی-کاربردی هلال احمر، همدان، ایران چکیده امروزه با موجی عظیمی از فناوریهای دیجیتال و صنعت و نوآوریها رو به رو هستیم به شکلی که نیازهای افراد جامعه نیز به این سمت کشانیده شده است و بنابراین کسب و کارها برای بقای خود و موفقیت در عرصه رقابتی نیازمند حرکت همگام با این تحولات هستند تا با استفاده از قابلیتهای پویا، همگرایی دیجیتال، مدیریت تجارت الکترونیک به جذب وفاداری مشتریان بپردازند.
نتایج نشان داد بین رهبری دیجیتال و راهبردهای اخلاق بر وفاداری مشتریان برای خرید و تعمیرات GPS با نقش میانجی هوش اخلاقی رابطه وجود دارد.
بازاریابان باید بر اساس این راهبردها با مشتریان برخورد کنند چراکه در غیر این Harvard Business Review Analytic Services World Economic Forum Gardner Kirkland Samita & Paliwal اعتماد آنان را از دست خواهند داد و این یک معذل بزرگ برای حرفهی بازاریابی است.
کسب و کارها میتوانند، اعتماد ایجاد کنند که این امر منجر به وفاداری کارکنان و درنتیجه بهبود سودآوری و مزیت رقابتی در سازمان و اطمینان خاطر در کسبوکار میشود (طرزی و همکاران، 13 Samita Mahapatra& Manisha Paliwal بخش دوم: پیشینه تحقیق مطالعات مشابهی در این زمینه انجام گرفته است که در ادامه به آنها اشاره شده است: خوینی و همکاران (1396) نشان دادند که اعتماد و همچنین رفتار فروشاخلاقی بر رضایت و وفاداری مشتری و فروشنده رابطه مستقیم دارد.