چکیده:
سازمان تأمین اجتماعی بهعنوان بزرگترین سازمان ارائهدهنده بیمههای اجتماعی در کشور، مدام در حال تعامل با محیط درونی و بیرونی است. این موضوع، تأمین اجتماعی را بهسوی تهیه و اجرای یک برنامه بلندمدت و بهینه رهنمون میکند. هدف از انجام این تحقیق بررسی جامعهشناختی، چشماندازی نوین بر اساس تغییرات محیطی صورت پذیرفته و با رویکرد آیندهپژوهانه است. تحقیق حاضر بر اساس نوع داده کمی- کیفی، با روش توصیفی-تحلیلی و بر اساس هدف تحقیق کاربردی است. جامعه آماری، مدیران، خبرگان و اربابرجوع سازمان تأمین اجتماعی است که برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد. با توجه به تعداد جامعه هدف، خبرگان سازمان 13 نفر بوده تعداد کارکنان، 60 نفر و تعداد اربابرجوع نیز 300 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش دلفی، رویه تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و برای تعیین راهبرد نیز از روش SWOT دیوید استفاده شده است. ابزار آماری روشهای یاد شده نرمافزار spss است. نتایج تحقیق نشان میدهد سازمان تأمین اجتماعی جهت ارائه یک چشمانداز نوین، باید با در نظر گرفتن مؤلفههای ساختاری سازمان در دو بعد برونسازمانی که بهدرستی چشمانداز خود را در دو شاخص ساختاری و مشتری مداری مشخص کرده و در بعد درونسازمانی به شاخصهای پرداخت مناسب، شرایط کاری امن، ایجاد فرصت برای رشد، حقوق افراد و مسئولیت اجتماعی توجهی نشده است. اقدامات عاجل صورت گیرد.
The Social Security Organization, as the largest provider of social insurance in the country, is constantly dealing with the internal and external environment. This leads to the provision of social security and the implementation of a long-term and optimal plan. The purpose of this study is to investigate a new sociological study of environmental changes with a future perspective. The present research is based on quantitative-qualitative type, descriptive-analytical method and applied research. The statistical population is managers, experts and clients of the Social Security Organization, which uses the Morgan table to determine the sample size. According to the number of target population, the organization's experts are 13 people, 60 people and the number of clients are 300 people. Delphi method, exploratory and analytical factor procedure are used to analyze the data and David SWOT method is used to determine the way. The statistical tool of the mentioned methods is SPSS software. The results show that in order to provide a new perspective on social security, it is necessary to consider the structural components of the organization in two dimensions outside the organization, which correctly defines its vision in two criteria and the document guide, and in the internal dimension it must address the appropriate payment indicators, safe working conditions, opportunities for growth, individual rights and social responsibility.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحقیق نشان میدهد سازمان تأمین اجتماعی جهت ارائه یک چشم انداز نوین ، باید با در نظر گرفتن مؤلفه های ساختاری سازمان در دو بعد برون سازمانی که به درستی چشم انداز خود را در دو شاخص ساختاری و مشتریمداری مشخص کرده و در بعد درون سازمانی به شاخص های پرداخت مناسب ، شرایط کاری امن ، ایجاد فرصت برای رشد، حقوق افراد و مسئولیت اجتماعی توجهی نشده است .
جدول شماره (٣): چالش ها، فرصت ها، نقاط ضعف و قوت سازمان ردیف عوامل گویه ها 1 امکان رشد ظرفیت های بالقوه کارکنان 2 پرداخت حقوق مناسب در موعد مقرر 3 امنیت شغلی برای کارکنان 4 وجود مشوق هایی برای ارباب رجوع فعلی 5 نقاط قوت وجود یک سیستم رسمی برای شناسایی ارباب رجوع 6 امکان دسترسی آسان و سریع به خدمات برای جامعه 7 انعطاف پذیری بالا در مقابل اتفاقات 8 رواج امانت داری و پاک دستی در جامعه 9 اهمیت دادن به ارباب رجوع 1 عدم رعایت اصول بهداشتی در محیط کار 2 ساعت کاری غیرمنطقی و ناعادلانه 3 عدم ابراز نظر در برابر مافوق 4 عدم به کارگیری مهارت های آموخته شده در کار 5 وجود تبعیض در محیط کاری بین کارکنان 6 عدم وجود یک ارتباط تعامل دوسویه با ارباب رجوع 7 عدم پیش بینی نیازهای ارباب رجوع نقاط ضعف 8 عدم توازن بین زندگی شخصی و زندگی کاری کارکنان 9 عدم هماهنگی با سایر مقامات دولتی 10 عدم وجود پایگاه اقتصادی مطمئن با افزایش منابع مالی 11 عدم گسترش چتر حمایتی سازمان برای اقشار مختلف جامعه 12 عدم توجه بازسازی و نوسازی فرآیندهای سازمان با توجه به تغییرات محیطی 13 عدم توجه به اخلاق گرایی در سرلوحه کارهای سازمان 14 عدم توجه به بهبود مستمر و به روز 1 اجازه ادامه تحصیل به کارکنان 2 حمایت از کارکنان 3 برقراری ارتباط بلندمدت با ارباب رجوع فرصت ها 4 الکترونیکی شدن خدمات ارائه شده 5 توسعه پوشش بیمه ای 6 توجه ویژه به کرامات انسانی 1 وجود سلطه انسانی و نه سلطه قانونی در سازمان 2 عدم اعتماد کارکنان نسبت به یکدیگر 3 عدم درک صحیح کارکنان از اهداف و مقاصد سازمانی 4 خدمات موردتوجه ارباب رجوع به موقع انجام میگیرد.