چکیده:
هدف: هدف از تحقیق بررسی و تحلیل جایگاه و نقش ایجابی رسانه در ترویج حجاب و پوشش اسلامی است. در عصر فراصنعتى، قدرت در دست کسانى است که شبکه هاى ارتباطى و اطلاعاتى را در اختیار خود دارند در دوران کنونی رسانه ها، جنبه های متعددی از زندگی مردم از سازمان ها و شبکه های اجتماعی گرفته تا سایر نهادها که هزاران مایل دورتر زندگی می کنند، را تحت تأثیر قرار داده است. امروزه ایده جهانی شدن بر مبنای گسترش فناوری اطلاعات شکل و گسترش یافته است بر همین اساس قدرت های سلطه تلاش می کند گسترش سطوح رسانه در ابعاد مختلف با هدف کوچک کردن جامعه جهانی و حتی ذوب جوامع جهانی با فرهنگ ها و خرده فرهنگ های مختلف، سعی در پایه گذاری نظام واحدی می باشند که آن را دهکده واحد جهانی نامیده اند یکی از فرهنگ های اصیل اسلامی ایرانی که خود عامل مهم پیشگیری از جرایم علیه اشخاص و مروج عفاف در سطح جامعه می باشد حجاب است. حجاب اسلامی یکی از نمادهای برجسته دین مبین اسلام به شمار می رود نظام سلطه در راس تفکرات صهیونیستی همواره در تلاش اند تا با راه اندازی رسانه های مختلف در کشورهای اسلامی موضوع حجاب را تحت الشعاع قرار دهند فعالیت های گسترده در این زمینه تا آنجا پیش رفته که در هر دوره، تاکتیک جدید اتخاذ و اجرایی شده(تهاجم فرهنگی، ناتوی فرهنگی و جنگ نرم فرهنگی و...) تا جنگ نرم در حوزه فرهنگی با حذف نمادهای فرهنگی چون حجاب اسلامی تحقق یابد محقق سعی دارد تا با بررسی دقیق پیرامون موضوع به سوال پاسخ گوید، که رسانه چگونه نقش ایجابی در ترویج حجاب اسلامی و عفاف می تواند ایفاء کند؟ در پایان نیز راهکارهای بهره گیری از رسانه را در راستای ترویج حجاب ارائه دهد. روش تحقیق: این تحقیق از حیث هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی- تحلیلی است. در این تحقیق برای پاسخ گویی به سئوالات از طریق گردآوری اطلاعات با روش کتابخانه ای و با استفاده از فیش برداری منابع و همچنین استفاده از سایت های خبری و مقالات تخصصی استفاده شده است یافته ها و نتایج تحقیق: یافته های تحقیق حاکی از این است رسانه های خارجی و یا رسانه داخلی متاثر از رسانه های بیگانه در انواع مختلف آن می تواند زمینه ساز جنگ نرم فرهنگی و به عبارتی حذف فرهنگ و نمادهای اسلامی گردد و جایگاه رسانه بسیار حساس و کلیدی است بر این اساس لازم است از طرفی رسانه های داخلی تقویت و پیام های تولید شده بر مبنای فرهنگ اسلامی شکل گرفته و از طرفی دیگر با فرهنگ سازی و ارتقای سطح آگاه سازی عمومی رسانه در خدمت ترویج عقاید اسلامی قرار گیرد لازمه این امر ایجاد واحدهای تخصصی آشنا به دو حوزه رسانه و مسائل دینی است.
Purpose: The purpose of the research is to investigate and analyze the position and positive role of the media in promoting hijab and Islamic clothing. In the post-industrial age, power is in the hands of those who have communication and information networks at their disposal. In the current era of media, many aspects of people's lives, from organizations and social networks to other institutions that live thousands of miles away. has affected Today, the idea of globalization has been formed and expanded based on the expansion of information technology. Accordingly, the powers of domination are trying to expand the levels of media in different dimensions with the aim of shrinking the global community and even melting global communities with different cultures and subcultures. They are in the establishment of a single system that they call the global single village, one of the authentic Iranian Islamic cultures, which is an important factor in preventing crimes against individuals and promoting chastity at the community level, is the hijab. The Islamic hijab is one of the prominent symbols of the religion of Islam. The ruling system at the top of Zionist thinking is always trying to overshadow the issue of the hijab by launching various media in Islamic countries. Extensive activities in this field have gone so far. that in each era, new tactics have been adopted and implemented (cultural invasion, cultural NATO, and cultural soft war, etc.) so that the soft war in the cultural field is realized by removing cultural symbols such as the Islamic hijab. Answer the question, how can the media play a positive role in promoting Islamic hijab and chastity? In the end, he should provide solutions for using the media in order to promote hijab. Research method: This research is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of method. In this research, it was used to answer the questions through the collection of information using the library method and by using the sources, as well as the use of news sites and specialized articles. Findings and results of the research: The findings of the research indicate that the foreign media or the domestic media affected by foreign media in its various types can become the basis of a soft cultural war, in other words, the removal of Islamic culture and symbols, and the position of the media is very sensitive. And it is key, on the basis of this, it is necessary to strengthen the domestic media and the messages produced on the basis of Islamic culture, and on the other hand, by creating culture and raising the level of public awareness, the media should serve to promote Islamic beliefs. Specialized units are familiar with two fields of media and religious issues.
خلاصه ماشینی:
امروزه ايده جهاني شدن بر مبناي گسترش فناوري اطلاعات شکل و گسترش يافته است بر همين اساس قدرت هاي سلطه تلاش مي کند گسترش سطوح رسانه در ابعاد مختلف با هدف کوچک کردن جامعه جهاني و حتي ذوب جوامع جهاني با فرهنگ ها و خرده فرهنگ هاي مختلف ، سعي در پايه گذاري نظام واحدي مي باشند که آن را دهکده واحد جهاني ناميده اند يکي از فرهنگ هاي اصيل اسلامي ايراني که خود عامل مهم پيشگيري از جرايم عليه اشخاص و مروج عفاف در سطح جامعه مي باشد حجاب است .
در ايران باستان نيز زنان چادري مستطيل شکل بر روي همه لباس خود داشته اند که نقوش باقيمانده از آن دوران حاکي از اين مسئله است (محمّدي نيا، ٢٨٤، به نقل از: پوشاک باستاني ايرانيان ، ٧٥) بنابراين ، متداول بودن حجاب در ميان ملل گوناگون با آنکه داراي عقايد، مذاهب و شرايط جغرافيايي متفاوتي بوده اند، نشانگر آن است که تمايل به پوشش و حجاب از فطرت دروني انسان سرچشمه ميگيرد، نه از تمدن ، فرهنگ يا عقايد مذهبي.
مي توان چنين اذعان داشت که با توجه به مسئله تعدد اقوام در کشور ايران و اهميت مقوله امنيت و انسجام ملي و برقراري ارتباط بين خرده فرهنگ هاي متفاوت ، بيشترين توجهات معطوف به رسانه ملي يعني همان سيماي جمهوري اسلامي ايران است ؛ که به علت سطح پوشش دهي و قابليت دسترسي براي تمامي افراد جامعه ، توانايي ايجاد بستر توسعه ارتباطات بين -فرهنگي را داشته و امروز بيش هر از زماني اين نهاد فرهنگي مورد توجه و توقع مسئولين مي باشد.