چکیده:
پژوهش حاضر کنشهای گفتاری در پرسشهای قصاید سلمان ساوجی را به روش توصیفی-تحلیلی کاویده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد میان زبان سلمان و اندیشۀ وی پیوندی منسجم برقرار است؛ یعنی شاعر با توجّه به موقعیّت مخاطب و وجهۀ او، از زبانی متناسب با جایگاهش استفاده میکند. سلمان در قصیده، بیشترین پرسشها را در کنش اظهاری به کار برده است. شاعر نخست، در پی اقناع مخاطب و جلب مشارکت و تأیید وی است و برای بیان عقاید خویش و کسب تأیید و موافقت ممدوح از این پرسشها بهره میجوید؛ دوم، در پی اغراق، برجستهسازی و مؤکد کردن محتوای کلام است که با بافت قصیده، توصیفها، اغراقها و ستایشهای خیالپردازانۀ چکامههای مدحی تناسب دارد. سلمان در کنش ترغیبی به منظور رعایت جنبۀ تعلیمی کلام و نیز حفظ شأن والای ممدوح، از طرح مستقیم خواستۀ خویش اجتناب میکند تا از طریق تضعیف معنای الزامی و توبیخی کلام، با مخالفت کمتری مواجه شود. کنشهای عاطفی معمولاً مفاهیمی نزدیک و درهمآمیخته دارند. این قرابت مفهومی موجب ایجاد شبکهای گسترده از مفاهیم درهم تنیده یا «هالههای مفهومی» میشود تا از طریق تقویت غنای عاطفی کلام، احساس مخاطب را در خوانش متن درگیر کند و تأثیر دلخواه را بر وی بگذارد. کلام گوینده در کنش تعهدی، صریح و بدون ابهام است؛ لذا با توجّه به ویژگی چندلایه بودن متون ادبی این کنش در شعر جایگاه چندانی ندارد.
The present study has investigated the speech acts in the interrogative sentences in Salman Savoji's poetry in a descriptive-analytical method. The research findings show that there is a coherent link between Salman's language and his thought i.e. the poet uses language appropriate to his audiences’ position and social status. Salman has used the most questions in his expressive acts. First, he seeks to convince the audience and attract their participation and approval. Salman uses these questions to express his views and gain the approval of the person who is eulogized. Second, he seeks to exaggerate, highlight, and emphasize the content of the speech which corresponds to the texture of the ode, the descriptions, exaggerations and imaginative praises of a eulogy. To observe the didactic aspect of his poetry, and also to maintain the high dignity of the eulogized person, Salman, in the persuasive acts, avoids the direct asking of his request. Doing so, he lowers the obligatory and reprimanding connotation of his words resulting in the audience’s lack of willing to oppose him. Expressive acts usually have close and intertwined meanings. This conceptual affinity creates a vast network of intertwined concepts or "conceptual auras." Therefore it becomes possible to engage the audience's feelings in reading the text and strengthen the desired effect by reinforcing the emotional richness of the words. The speaker's words are explicit and unambiguous in commissive acts, so due to the multi-layered nature of literary texts, this act has little place in poetry.
خلاصه ماشینی:
شاعر نخست ، در پي اقناع مخاطب و جلب مشارکت و تأييد وي است و براي بيان عقايد خويش و کسب تأييد و موافقت ممدوح از اين پرسش ها بهره مي جويد؛ دوم ، در پي اغراق ، برجسته سازي و مؤکد کردن محتواي کلام است که با بافت قصيده ، توصيف ها، اغراق ها و ستايش هاي خيال پردازانۀ چکامه هاي مدحي تناسب دارد.
com ISSN: 2783-2627 / Critique of the speech acts of interrogative sentences in Salman Savoji's odes 1 Samira Teymoori PhD Candidate in Persian language and literature, Razi University, Kermanshah, Iran.
2 Mirjalaleddin Kazzazi Professor of Persian Language and Literature, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran.
مقايسه در اين پرسش ، شاعر مي خواهد از طريق مقايسه ، افتراق دو موضوع را آشکار کنـد و نشان دهد که آن دو امر برابر نيستند؛ لذا مي کوشد از طريـق طـرح تقابـل ، تأييـد و پـذيرش مخاطب را مبني بر تضاد دو موضوع به دست آورد: حلم تو را به حملۀ دشـمن چـه التفـات ؟ البـرز را چـه بـاک ز سـنگ فلاخـن اسـت ؟ (همان : ٥٦) سلمان در اين بيت براي اثبات برتري ممـدوح بـر دشـمن ، از شـگرد مقايسـه و طـرح تقابل ميان البرز و سنگ فلاخن استفاده مي کند که اين نوع بيـان علـت بـراي کسـب تأييـد مخاطب يکي از شيوه هاي طرح ادعا در کنش اظهاري است .