چکیده:
هدف پژوهش حاضر، شناسایی درک ویژه مخاطبان پرمصرف محصولات لبنی برندهای ملی با برچسب «سنتی» از عناصر موجود بر روی بستهبندی این محصولات و تعریف آنها از یک محصول لبنی سنتی است؛ بنابراین به تجزیهوتحلیل و مقایسه بین پیام فرستنده (طراح بستهبندی) و آنچه گیرنده (مخاطب کالا) دریافت کرده، پرداخته است. جامعه آماری پژوهش مشتریان برندهای لبنیات در کشور هستند که برای انتخاب محصولات در جهت بستهبندی ماستهای سنتی برندهای ملی از طریق تحقیقات میدانی سه برند کاله، میهن و هراز گزینش شدند. در مسیر دستیابی به هدف پژوهش، به کمک رویکرد نشانهشناسی، در ابتدا با توصیف اثر به تشریح نشانههای دیداری اعم از تصویری و نوشتاری و تعیین میزان اهمیت هریک از آنها، محل قرارگیری و تشریح انواع نمادهای بهکاررفته در اثر پرداختهشده است. پس از توصیف اثر، به شیوه تحلیل «مارتین ژولی»، پیامهای موجود در اثر در سه بخش پیامهای تجسمی، شمایلی و زبانی مورد و بررسی قرار گرفتند؛ درنهایت به کمک روش «رولان بارت» در تحلیل تصاویر، دلالتهای صریح و ضمنی محتوای اثر شناسایی گردید. تحلیل یافتههای پژوهش نشان داد که سه نوع پیام تجسمی، زبانی و شمایلی در هر بستهبندی دارای اهمیت ویژهای هستند. در پیامهای تجسمی سه عنصر رنگ، جنس بستهبندی، بافت و شکل بستهبندی مهمترین نقشها را در رساندن مفهوم «سنتی» برای یک محصول لبنی ایفا میکنند. در بررسی پیامهای زبانی، انتخاب نام، فونت و زبان نوشتاری بسیار مهم هستند و هرکدام میتوانند دلالتهای ضمنی و مفهومی را دربگیرند؛ درنهایت در پیامهای دلالتهای صریح و ضمنی در تصاویر موردبررسی قرارگرفتهاند.
This study aims to identify the specific perception of high-consumption audiences of national brands of dairy products labeled "traditional". Therefore, it analyzes and compares the message of the sender (package designer) and what the recipient (recipient of the goods) has received. To achieve the goal of the research, with the help of a semiotic approach, first by describing the work, visual signs, both visual and written, and determining the importance of each of them, the location and description of the types of symbols used in the work are discussed. After describing the work, by the method of "Martin Jolie" analysis, the messages in the work were examined in three sections: visual, iconic, and linguistic messages; Finally, with the help of "Roland Barthes" method in image analysis, explicit and implicit implications of the content of the work were identified. Analysis of research findings showed that three types of visual, linguistic, and iconic messages are of special importance in each package. In visual messages, the three elements of color, packaging material, texture, and packaging form the most important roles in conveying the "traditional" concept to a dairy product. In examining language messages, the choice of name, font, and written language is very important, and each can have implicit and conceptual implications; Finally, in the messages, explicit and implicit meanings in the images are examined and their importance is determined.
خلاصه ماشینی:
دکتری مدیریت بازرگانی ، سیاست گذاری بازرگانی ، دانشکده مدیریت و حسابداری ، دانشگاه شهید بهشتی ، تهران ، ایران تاریخ دریافت : ١٤٠١/٠٣/٠٣ تاریخ پذیرش : ١٤٠١/٠٨/١٥ چکیده هدف پژوهش حاضر، شناسایی درک ویژه مخاطبان پرمصرف محصولات لبنی برندهای ملی با برچسب «سنتی» از عناصر موجود بر روی بسته بندی این محصولات و تعریف آن ها از یک محصول لبنی سنتی است ؛ بنابراین به تجزیه وتحلیل و مقایسه بین پیام فرستنده (طراح بسته بندی) و آنچه گیرنده (مخاطب کالا) دریافت کرده ، پرداخته است .
از این رو طراحی بسته بندی نامناسب ، پایین بودن کیفیت بسته بندی و اهمیت ندادن به نقش ارتباطی در محصولات ، از جمله عواملی هستند که باعث شده است 6Dairy products 7Traditional ایران در زمینه فروش و صادرات کالاهای تولیدی خود، موفق نباشد و توجه به نشانه شناسی می تواند کلیدی برای حل این مشکلات باشد.
, کیفی , نتایج نشان داد که دو عامل اساسی در استفاده از تبلیغات نشانه شناختی وجود دارد، عامل اول به طورقطع عامل فرهنگی بوده و عامل دیگر، استفاده از علائم برای ایجاد درک ویژه برند در ذهن مخاطبان است که منجر به توسعه روابط بهتر بین برند و مشتری می شود [25], بررسی رابطه بین عناصر ارتباط تصویری در یک برچسب بسته بندی و استراتژیهای مرتبط با بازاریابی و ادراک مصرف کننده در تصمیم گیری خرید برای محصول شیر , کمی , نتایج نشان داد که تایپوگرافی ساده و غیررسمی برای خریدهای روزانه بیشترین تأثیر را دارد و تصاویر باکیفیت بالا و رنگی و کمترین میزان تجرید برای نشان دادن در طبیعت ، تأثیرگذارترین عناصر بصری در انتقال طبیعی بودن محصول هستند و پیام های زبانی و معنایی نیز از تأثیرگذارترین عناصر بصری در انتقال سلامت هستند [36], نشانه شناسی اجتماعی بسته بندی محصولات در قفسه فروشگاه , کمی , .
Social media-based visual humour use in tourism marketing: a semiotic perspective, European Journal of Humour Research ٧ (٣) ٦–٢٥.