چکیده:
با گسترش دسترسی به رسانههای اجتماعی در ایران، روحانیون نیز در این رسانهها فعالیت کردهاند و علاوه بر تولید محتوای دینی، به طرح اموری غیردینی برای جلب توجه مخاطبان/دنبالکنندگان خود در صفحات کاربری در شبکههای اجتماعی روآوردهاند.در این پژوهش، 71 پست اینستاگرامی روحانیون موردمطالعه بر اساس شیوۀ نمونهگیری هدفمند، تحلیل مضمون، شده است. نتایج تحلیل، حاکی است امور غیردینی در 2 مضمون «سیالیت روحانیت اینستاگرامی» و «گذار روحانیت اینستاگرامی از حریم خصوصی به محیط نمایشی» بروز پیدا کردهاند. روحانیون مطالعهشده با بازنمود نگرشهای سیاسی، فعالیتهای ورزشی، همراهی با سلبریتیها، مصرف فرهنگی و از طرف دیگر، بازنمود منزل و خود غیرروحانی، امور متنوعی را برای جلب همراهی کاربران با صفحات این روحانیون نمایش دادهاند. ارتباط این شیوه از نمایش در اینستاگرام با فرهنگ شهرت، دال بر شباهت فعالیت سلبریتیها مانند نمایش زندگی روزمره، حریم خصوصی و اظهارنظرهای گوناگون است که برمبنای مدل ارتباطی توجهمحور، بهدنبال افزایش شهرت در اینستاگرام و کسب سرمایۀ توجه بیشتر هستند. لذا گذار روحانیت از بازنمود دغدغهمندیهای دینی و غیردینی، به بازنمود امرغیردینی برای جلب توجه بیشتر، آن را به «روحانیت نمایشی» مطابق با مؤلفههای شبهسلبریتی تبدیل کرده است.
By increasing access to social media in Iran, the clerics as well have used these media. They not only use these media for religious content production; but also they use social media such as Instagram to present non-religious content to attract attention. In this study, based on purposeful sampling method 71 Instagram posts of 5 clergymen were analyzed.Results show that non-religious content in 2 themes have been articulated: "liquidity of Instagram clergy" and "transition from privacy to spectacle environment" By re-presenting their political attitudes, sport activities, their home, companionship with celebrities, cultural consumption, and on other hand, self re-presentation, the clergymen have expressed various issues to get attention of users on their pages. Relation of this style of self-expression with celebrity culture is siginifies the resemblance with celebrities activities, such as showing everyday life, privacy and various comments that are based on attention communication model, seeking fame promotion on instagram and gaining more attiention captial. Thus clergy transition from re-presentation of religious and non-religious content to the non-religious re-presentation has occured to gain greater fame; to turn them into "show clergy" according to the components of a semi-celebrity.
خلاصه ماشینی:
2. 0 چکیده با گسترش دسترسی به رسانه های اجتماعی در ایران ، روحانیون نیز در این رسانه ها فعالیت کرده اند و علاوه بر تولید محتوای دینی، به طرح اموری غیردینی برای جلب توجه مخاطبان / دنبال کنندگان خود در صفحات کاربری در شبکه های اجتماعی رو آورده اند.
مسأله مهم این است که به نظر میرسد روحانیون که هدف اصلی خود را به مثابه نماینده دین از ارتباط با رسانه های انتقالی، ترویج امر دینی میدانسته ، حال در اینستاگرام که فرصتی بیش از ترویج امر دینی شکل گرفته ، امور غیردینی را نیز به نمایش میگذارد و در مسیر نمایشیشدن قرار گرفته است .
علت انتخاب اینستاگرام غلبهُ بعد بصری در این رسانه و از طرفی دیگر، عامه پسندی و اقبال گسترده به آن در ایران است ؛ همچنین اینستاگرام ، بستری برای برون گرایی و نمایش خود را برای همه کاربران ایجاد میکند؛ لذا پرسش پژوهش این است که امر غیردینی توسط روحانیون شیعی در اینستاگرام چگونه بازنمود داده میشود؟ و نسبت این شیوه از بازنمود با فرهنگ شهرت چیست ؟ مبانی نظری مبانی نظری این پژوهش ، با بهره گیری از ٣ مفهوم «بازنمود خود»١، «شهرت آنلاین » و 2 «ارتباطات توجه »٣ شکل گرفته است .
همچنین گافمن به دنبال ترسیم پیوستاری میان صداقت و بدگمانی است که در کل زندگی واقعیت شخصی قرار ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 The Presentation of Self 2 Fame Online 3 Attention communication 4 Erving Goffman میگیرد؛ به عبارتیدیگر، کنشگر هنگام ارائه خود یا به این ارائه باور دارد (صداقت ) یا از نمایش دروغین خوداست (ه است (بدگمانی) (گافمن , ١٣٩٦).