چکیده:
هدف پژوهش کیفی حاضر، که با رویکرد مشارکتی انجام شده، کارکرد کنش پژوهی د توسعه حرفه ای دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان است . که دانشجو معلم در طول یک ترم (۶ ماه) با تامل در رفتارهای خود و با مراجعه حضوری به مدارس به عنوان کارورز داده های لازم را به شیوه مشاهده، مصاحبه ،گردآوری نموده است تا حدی که به اشباع نظری برسد. بدین گونه که ابتدا با نگارش بیانیه من، تحلیل موقعیت های پنجگانه ( فیزیکی، عاطفی، آموزشی، سازمانی-اداری ، اموزش مجازی)، ترسیم نقشه ذهنی، طرح درسی آماده و اجرا شد که به تایید گروه پژوهش رسید و توسط کدگذاری های متعارف مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . تعداد ١٧٢کد باز، ٢٠ کد محوری و ٥ کد انتخابی از نقد تدریس و تاملات استخراج شد. از جمله کد های محوری پژوهش حاضر که میتواند در ارتقای توسعه حرفه معلمی اثر گذار باشد میتوان به خود شناسی معلم، مدیریت فضای آموزشی، داشتن طرح درس،ویژگی های اخلاقی معلم، رفتار معلم، علاقمندی معلم به آموزش، ارتباطه اولیه معلم، برنامه ریزی و آمادگی، مرور دانسته ها، مشارکت دادن دانش آموزان، دانش محتوایی معلم، مهارت کلامی معلم، فنون سوال کردن، بهره گیری از امکانات آموزشی ، استفاده از فناوری، برقراری نظم در کلاس، مدیریت زمان، جمع بندی پایانی، سنجش و ارزشیابی و ارائه تکلیف عملکردی اشاره کرد که کد های گزینشی در یک مدل تحلیلی – استباطی ارائه شده است تحت عنوان وظایف معلم، مهارت عاطفی معلم، مهارت ارتباطی معلم ، مهارت تدریس و مهارت سنجش و ارزیابی معلم می باشند .
The function of action researchThis qualitative research is analytic-inferential. Its statistical population was 16
students from the first grade of elementary school of Biston sugar factory. The
method of data collection is observation and interview. First, by writing a statement,
analyzing the five situations (physical, emotional, educational, organizationaladministrative,
virtual education), drawing a mental map, a lesson plan was prepared
and implemented, which was approved by the research group and by conventional
coding Analysis was done. A number of 172 open codes, 20 central codes and 5
selective codes were extracted from teaching criticism and reflections. Among the
key codes obtained that can be effective in promoting the development of the
teaching profession are the teacher's self-knowledge, the management of the
educational environment, having a lesson plan, the teacher's moral characteristics,
the teacher's behavior, the teacher's interest in education, the teacher's initial
communication, planning and preparation, reviewing knowledge, involving
students, teacher's content knowledge, teacher's verbal skills, questioning
techniques, using educational facilities, using technology, establishing order in the
classroom, time management, The final classification, assessment and evaluation
and presentation of performance assignment indicated that the selective codes
provided under the title of teacher's duties, teacher's emotional skill, teacher's
communication skill, teaching skill and teacher's assessment and evaluation skill .
خلاصه ماشینی:
( Bagheri &Irvani ٢٠٠١) به عبارتي تأمل معلم در خود به شناخت مهارت هاي خود در زمينه حرفه اي شغلي خود مهم و قابل توجه است و شناخت معلم از نقاط قوت و ضعف خود ميتواند موجب ارتقاي توسعه حرفه اي او شود در همين راستا (٢٠١٦ Taghipour et al) معلم حرفه اي کسي است که دانش و تجربه کافي دارد و روش تدريس نيز ميداند، يعني اينکه ميداند چه روش ها و متوني را در کجا به کار گيرد تا کلاس کارآمد و اثربخش داشته باشد معلماني که هر سه ويژگي دانش ، تجربه و روش را توأمان دارا باشند معلم حرفه اي قلمداد ميشوند.
در اين مقاله سعي ما بر اين بوده که مهارت هاي لازم معلمي در جريان کلاس و ارتباط مستقيم آن با دانش آموزان توصيف و تحليل شود که به توسعه حرفه اي معلمان کمک ميکند و هدف ما اين بود که بيان داريم که چگونه کنش پژوهي و تأمل و واکاويهاي خود معلم در رفتار، روش و مهارت هاي خود و همچنين انتقادات ساير افراد ميتواند در ارتقاي توسعه حرفه اي معلمي و افزايش مهارت هاي آن کمک کند که اين مهارت ها در بردارنده مهارت هايي از جمله وظايف کلي معلم (خودآگاهي معلم از خود، مديريت فضاي فيزيکي کلاس ، داشتن طرح درس ) مهارت عاطفي معلم (ويژگي اخلاقي معلم ، رفتار معلم ، علاقه مندي معلم به آموزش )، مهارت ارتباطي معلم (ارتباط اوليه معلم ،برنامه ريزي و آمادگي، مرور دانسته ها، مشارکت دادن دانش آموزان )، مهارت هاي تدريس (دانش محتوايي معلم ، مهارت کلامي معلم ، فنون سؤال کردن ، بهره گيري از امکانات آموزشي، استفاده از فناوري، برقراري نظم در کلاس و مديريت زمان ) و مهارت سنجش و ارزيابي معلم شامل (جمع بندي پاياني، ارزشيابي و سنجش ، ارائه تکليف عملکردي) ميباشد.
F Asadolahi explanation and reflective narrative writing in the professional development of student teachers: presenting a conceptual model based on (meta-interpretive ٫(١٢)٧ Two Quarterly Journals of Theory and Practice in Curriculum .