خلاصه ماشینی:
"بعد این جناب طبق روایت داستان در تماشاخانه خواجه طاووس استخدام میشود و قمر وزیر و شمس وزیر بدین او میآیند و قمر وزیر دستور ویسکی میدهد و امیر ارسلان ویسکی را میآورد در حالی که به خواجه سفارش میکند: -مواظب باش سوسیس روی پریموس نسوزد.
زنم بر خالش(؟!) بعدش ارسلان میرود«دنبالش»و با داروغهها روبرو میشود (صحنه زد و خورد در این قسمت از«شاهکار»های عالم سینماست!و قمر وزیر«حرام زاده»میرسد و با نیروی جادو داروغه و مردانش را طلسم میکند و ارسلان را نجات میدهد و برای اولین بار بیاد ما میآورد که گویا کتاب مستطاب ارسلان یک جنبه جادوئی و ماوراء الطبیعه هم داشت که تا اینجا جنبه رقص و آواز فیلم به آن مهلت خودنمائی نداده بود.
خلاصه ارسلان به دستور قمر وزیر گردنبند طلسم فرخ لقا را باز میکند و از اینجا دیگر گم و گور شدن و سرگردانی او در بیابانها شروع مشود و کمکم آثار بیطاقتی(با علامت خمیازههای صدادار)در تماشاچیان ظاهر میگردد و این جانب که پوستم از دیگران کلفتتر نیست از اینجا به بعد فقط به ذکر«اهم»مطلب فیلم اکتفا کرده و میگذرم: فرخ لقا قصد خودکشی دارد(توأم با آواز البته)در حالی که دو عدد رقاصه نیز در گوشهای مشغول رقصند.
او شاید زیاد پایبند اصالت نباشد ولی اگر چهار تا فیلم هرکولی مبتذل ایتالیائی هم دیده باشد باز بیاختیار هیجان صحنههای زدوخورد آن فیلمها را با سستی و ابتذال صحنههای آکسیون ارسلان(که تماما از چرخیدن دو حریف به دور یکدیگر تشکیل میشود)مقایسه میکند و نتیجه این مقایسه به نفع پدر سینمای فارسی نیست."