خلاصه ماشینی:
"داش آکل(1350) اسماعیل فلاحپور برای آدمی از نسل من که به هنگام اکران قیصر چهار ساله بوده،دیدن آثار کیمیائی در این احوالات کنونی،کشفی حیرتانگیز و غریب از تاریخ سینمای ایران است.
در این هنگام است که اسطورهها و نگرشهای باستانی و حافظهء شرف و غیرت قومی و ملی و حماسههای دلاوری و ایستادگی،میتوانند به ملتی کمک کنند تا بار دیگر جان بگیرد،خود را به یاد آورد و باور کند،به ارزشهای از دست رفتهء خود بیاندیشد و تکیه کند و آنگاه...
یک میدان مبارزه،مردی تنها و زخم خورده که آخرین مبارز جبههء حق و غیرت است و اینبار برای واپسین دم،به میدان میرود اما به جای ششلول،قمه در دست دارد!شاید بهمین خاطر است که زیرساخت گونهء «وسترن»،در قالب آثارش پیریزی گشته و دراماتیزم او را هویت میبخشد،صفآرائی مشخص نیروها و کارکردشان و درگیری شدید نهائی و غلبه قهرمان زخم خورده در آخرین لحظهها علیرغم پیشفرضهای دراماتیک موجود مبنی بر شکست قریب الوقوع او و بسته شدن دایرهء مفهومی اسطورهء فرد کنشمندی که تنها برخاست و جنگید و جان باخت و آنگاه تبدیل به حکایت شد برای دیگران.
و قهرمانان او قائم به ارزشهای لوطیمنشانه و باستانی خود که پاس میدارند و این ارزشها قائم به تمنای ژرف کیمیائی و آنچه او را وادار به فیلم ساختن نموده و هویتی مؤلفانه به سیر آثارش بخشیده است.
این بابی یگانه از تاریخ سینمای گذشته ماست که توأمان مخاطب عام و خاص را در پی کشانیده و هریک را بهگونهای مشغول خود ساخته است."