چکیده:
اینستاگرام یکی از پرمخاطبترین شبکههایاجتماعی است که میتواند بهعنوان عامل تغییر سبک زندگی تأثیرگذار باشد. این امر در صفحات اینستاگرامی افراد معروف و شناختهشده مانند اینفلوئنسرها که زندگی تجملگرایانه را به نمایش میگذارند نمود بیشتری پیدا میکند. پژوهش حاضر به این مسئله پرداخته است که با وجود نگرشهای مختلف مخاطبان، اکثر قریب بهاتفاق کاربران در اینستاگرام، گرایش بسیاری به بازنمود خود و بازنمایی زندگی تجملگرایانه دارند. در این تحقیق با استفاده از روش نشانهشناسی، با تکیه بر نظریه بازنمایی، فیلمهای بهاشتراکگذاشتهشده در صفحات اینستاگرامی چهار نفر از اینفلوئنسرهای ایرانی که بطور متوسط بین۶۳۰ هزار تا ۴میلیون دنبالکننده دارند در بازه زمانی پنج ماهه از اول مردادماه تا ۳۰ آذر ۱۳۹۷، برای بررسی انتخاب شدند. نتایج این تحقیق نشان میدهد بازنمایی سبک زندگی تجملگرایانه در اینستاگرام، چهار حوزه «محل زندگی و مسکن»، «اوقات فراغت و تفریح»، «وسایل شخصی برند (لباس، گوشی، ساعت و...)»، «خودرو»، «مدیریت بدن» و «روابط شخصی» را شامل میشود. آرامش، احساس رضایت، خودشیفتگی، سرسختی، جذابیت و قدرت احساساتی هستند که زندگی لوکس را در نظام معنایی مخاطب مثبت و خوشایند مینمایانند.
Instagram is one of the most popular social networks that can be a factor in changing lifestyle. This is more evident on celebrity Instagram pages, such as influorescents,which portray a life of luxury. The present study addresses the fact that despite the different attitudes of the audience, most users on Instagram have a great tendency to represent themselves and to represent life in luxury. In this study, using semantics, based on representation theory, videos shared on instagram pages of four Iranian influencers with an average of between 630Thousands and 4million followers over a five-month period from 1 June to 20 December 2018, were chosen. The results of this study show that the representations of the luxurious lifestyle in Instagram, Includes the four domains of "Location and housing", "Leisure and fun", "brand personal belongings (clothing, earphones, wrist watch ...)", "car", "body management" and "personal relationships". Relaxation, satisfaction, narcissism, tenacity, attractiveness and power are emotions that make luxury life a positive and enjoyable target audience.
خلاصه ماشینی:
در اين تحقيق با استفاده از روش نشانه شناسي، با تکيه بر نظريه بازنمايي، فيلم هاي به اشتراکگذاشته شده در صفحات اينستاگرامي چهار نفر از اينفلوئنسرهاي ايراني که بطور متوسط بين ٦٣٠ هزار تا ٤ميليون دنبال کننده دارند در بازه زماني پنج ماهه از اول مردادماه تا ٣٠ آذر ١٣٩٧، براي بررسي انتخاب شدند.
com٦٦ فصلنامه انجمن ايراني مطالعات فرهنگي و ارتباطات / دوره ١٦، شماره ٦٠، پاييز ١٣٩٩/ ٢٧٣-٢٩٦ مقدمه ماهيت فرهنگي- اجتماعي اينستاگرام نشان ميدهد اين شبکه همرساني عکس و ويدئو، به بستري براي معرفي و ترويج سبک زندگي هاي جايگزين در جامعه ايراني تبديل شده است .
بنابراين باتوجه به نفوذاجتماعي و محبوبيت اينفلوئنسرها در متن جامعه ، محتواي به نمايش درآمده توسط اين افراد به عنوان معياري براي سبک نويني از يک زندگي ايده آل و متجمل در اينستاگرام ترويج داده ميشود؛ در واقع با پوشش لباس هاي برند و ظاهري جذاب و همچنين با استفاده از اتومبيل ها و خانه هاي لاکچري، جوهره نمادين زندگي تجمل گرايانه به نمايش گذاشته ميشود.
هر چند اين نظريه ارتباط مستقيم با موضوع پژوهش ما يعني بازنمايي سبک زندگي تجمل گرايانه را ندارد اما اهميت يادگيري مخاطبان از اينفلوئنسرها را در شبکه هاي اجتماعي گوشزد ميکند.
تحليل يافته ها در اين پژوهش با تحليل عناصر و نشانه هاي سبک زندگي تجمل گرايانه ، فيلم هاي به اشتراک گذاشته شده در صفحات اينفلوئنسرها در بازه زماني پژوهش مورد بررسي قرار گرفته است : اينفلوئنسر اول (به تصویر صفحه رجوع شود) اين صفحه چهار ميليون و ٥٠٠ هزار نفر دنبال کننده دارد و ٢١٤ صفحه را دنبال ميکند.