خلاصه ماشینی:
"از عمهء پیر گرفته که باوجود خستگی و بعد از سی سال در انزوا به سر بردن انجام این کار چقدر برایش هیجانآور بوده است تا آن پسربچهای که در جستوجوی عنکبوتهای زنده و قورباغهها بود.
فقط در این صورت-مسلما به شرط آنکه عدم دلبستگی و بیطرفی خود را نشان دهید-میتوانید تشخیص دهید که رقص (تصویرتصویر) زیر باران واقعا موفق بوده است یا نه.
آیا حق با شما بوده است یا اشتباه کردهاید؟آیا باید در آخر به سلیقهء شخصی خودتان قضاوت کنید یا تصمیم اکثریت را بپذیرید؟پاسخ این سؤال غیر ممکن است،اما یک چیز مسلم است؛حال که فیلم را به پایان رساندهاید احساس میکنید آدم دیگری شدهاید.
اما آیا به لحاظ کیفیت نیز چنین است؟چرا فیلمهای مادر خارج از کشور به نمایش در نیامدهاند؟آیا این دلیل کافی است که بازار هند به تنهایی میتواند تولیداتش را جذب کند؟آیا نمادگرایی شرقی برای خارجیان نامفهوم است؟یا خیلی ساده-ما از فیلمهایمان شرم داریم؟ بهترین فیلمهای هندی را میتوان با بهترین فیلمهای خارجی مقایسه کرد؟جواب واضح است.
برای اقتباس از رمانها،دو روش به کار گرفته میشد:با سوژهها طوری تغییر داده میشد که با خط فیلمهای هالیوودی مطابقت داشته باشد و یا آن قدر دقیق پیاده میشد که به نظر میرسید با تمام روشهای فیلمسازی کاملا بیگانه است.
مثال دیگری از خالصترین سبک هالیوودی که در هند متداول شده است:قهرمان زن فیلم خود را بسرعت در ماشین سفید شیکش میاندازد گذاشتن قطعهای موسیقی روی صحنهای که با آن مناسبت ندارد؛عادت فیلمبرداری در فضای بسته آن هم در کشوری که سرشار از مناظر طبیعی زیباست،اینها همه سدهایی است که از تولد و تحول سبک هندی جلوگیری میکند."