خلاصه ماشینی:
"میخواهم به ارتباط و نسبت میان هنرمند و جامعهاش رجوع کنم و از این فرض محال(که محال بودنش با حضور دستگاه ویدیو،حد اقل به میزان پنجاه درصد خدشهدار شده است)به جهان خود ساختهای که آقای علی حاتمی برای مخاطبان آثارشان ساخته است،اشاره کنم؛جهان خودساختهای که ساختگی بودنش-برخلاف اغلب آثار هنری بزرگی که حتم دارم، خود ایشان هم دوست دارند-بیشتر از هرچیز بر جدایی از مسائل مختلف اجتماعی-سیاسی جامعه و دنیای معاصر پیرامون هنرمند تأکید میکند.
اگر اینطور نباشد،پس فرق «دلشدگان»و«قلندر»در چیست؟و بالاخره،هنرمند ما طی این هجده سال،چه تغییری کرده و جامعهاش چقدر متحول شده است؟و مردمش چه تفاوتی کردهاند؟یعنی،سوای مسأله حجاب و نوع پوشش و نحوهء گویش و تمام نشانههای ظاهری که همچون نوعی حلقهء اتصال اغلب آثار ایشان را به هم متصل میکند-و معمولا آقای حاتمی را هم غیرمنصفانه و سهلانگارانه برای حضور همین نشانهها در فیلمهایشان،مورد انتقاد قرار میدهند-چه چیز پنهانتری برای فیلم باقی میماند تا به مخاطب خود عرضه کند و به او تصویری هنری و فرهنگی از شرایط و اوضاع و احوال یک «دوران»ارائه دهد؟ >قضیه شکل دوم اقای حاتمی را دوست دارم."