خلاصه ماشینی:
"حاتمیکیا که در خاکستر سبز،-یکبار، زبان به بیانی تجریدی گشوده،به واسطهء از خاک تا آتش برج مینو (به تصویر صفحه مراجعه شود) اغتشاش در شخصیت دو تن از قهرمانان فیلم(نقشی که توسط یک نفر بازی میشد)و عدم مرزبندی شخصیتی بین آن دو،موفق نمیشود که فضای فیلم و به تبع آن،لحن برآمده از این فضا را حفظ کند.
گذشته از انفجارهای پیدرپی؛رنگ قرمز اتومبیل موسی و مینو که گویی مرکب آتشین آنها در سفری از خاک تا آتش است؛گذر از معبر آتشین دو سوی جاده، در شبی که درمییابند راه را ناخودآگاه از (به تصویر صفحه مراجعه شود) اصفهان به سوی جنوب کج کردهاند (همینجا بگویم که این تصویر علیرغم کارکرد درونمایهای،بیآنکه به هر شکل، دلیلی منطقی(حتی از جنس فیلم)برای حضور داشته باشد،بیشتر گویی بر فیلم تحمیل شده است)؛و آتش دکل در بخش انتهایی فیلم از منظر مینو که میداند موسی در آن است از اینگونهاند.
سپس موسی،عرق کرده و ملتهب درحالیکه میداند با حضور تا پای دکل ققنوس، قدم از مرز بیزمانی فراتر نهاده و اکنون و گذشته دیگر به هیچ روی قابل بازشناسی نیست،از جای برمیخیزد تا دریابد که صدای فریاد کمک،آیا از گذشتههای خود او میآید یا از حواشی اکنون.
اما چرا او؟ به کدام بهانه؟آیا صرف وابستگی زناشویی او به موسی کافی است که نه تنها شنوندهء روایتهای تودتوی او،که حتی در برخی از آن روایتها،حاضر،ناظر، و حتی گاه اثرگذار باشد؟پس فیلمساز به ظرافت با ایجاد پیوندی دیگر این حلقه را بستهتر میکند.
اینجا نیز اهمیت حضور مینو در جمعآوری خاطرات پراکندهء گذشته و اصرار او در دگرآوری آنها از مرزهای خیال و خاطره،یکبار دیگر مؤکد میشود."