چکیده:
یک روش طبیعی ومنطقی که انسانها در موقعیتهای ناراحتکننده ودشوار به آن روی میآورند، عبارت است از تلاش برای اجتناب ازاین موقعیت وگریز از آنها. زمانی که اطلاعات هیجانی نتواند در فرآیند پردازش شناختی ادراک و ارزشیابی گردد، افراد از نظر عاطفی و شناختی دچار آشفتگی و درماندگی میشوند و این ناتوانی باعث مختل شدن سازمان عواطف و شناختهای آنان میگردد. اجتناب شناختی و ناگویی خلقی از عوامل زمینه ساز در بسیاری از مشکلات هستند. لذا این پژوهش با هدف اثربخشی درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر اجتناب شناختی و ناگویی خلقی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی زنجان انجام شد. نمونهای به حجم 30 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به وسیله پرسشنامههای اجتنابشناختی (CAQ) و ناگویی خلقی (TAS-20) مورد ارزیابی قرار گرفتند.
اطلاعات حاصله از نمونهها به وسیله نرم افزار spss با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش اجتناب شناختی موثر است ولی بر ناگویی خلقی تاثیری ندارد.
خلاصه ماشینی:
اثربخشي درمان گروهي مبتني بر پذيرش و تعهد (ACT) بر اجتناب شناختي و ناگويي خلقي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي زنجان نسرين مصطفايي چکيده يک روش طبيعي ومنطقي که انسان ها در موقعيت هاي ناراحت کننده ودشوار به آن روي ميآورند، عبارت است از تلاش براي اجتناب ازاين موقعيت وگريز از آنها.
لذا اين پژوهش با هدف اثربخشي درمان گروهي مبتني بر پذيرش و تعهد (ACT) بر اجتناب شناختي و ناگويي خلقي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي زنجان انجام شد.
يافته ها نشان داد درمان گروهي مبتني بر پذيرش و تعهد در کاهش اجتناب شناختي مؤثر است ولي بر ناگويي خلقي تاثيري ندارد.
با اين حال تلاش براي اجتناب ، سرکوب ، يا حذف رويدادهاي ذهني، مانند افکار وهيجان ها ممکن است در عمل ، سبب تقويت همان ناراحتي يا آزردگي خاطري شود که فرد آن را تجربه ميکند (لي هي، تيرچ و ناپوليتانو،١ ترجمه منصوري راد، ١٣٩٢).
اين پژوهش همچنين نشان داد وقتي فرد داراي علايم ناگويي خلقي نتواند به خوبي احساسات منفي خود را تشخيصدهد و شناسايي کند، اين عواطف ناتوان ساز زمينه را براي بروز علائمي چون اضطراب و افسردگي فراهم ميسازد.
(2001 هيز (١٩٩٦) که خود ابداع کننده درمان مبتني بر پذيرش وتعهد است اظهار ميدارد که تلاش هايي که براي اجتناب کردن از تجارب دروني مثل افکار واحساسات ناخواسته صورت ميگيرد، زمينه ساز بسياري از اختلالات رواني است .
نتيجه گيري نتايج نشان داد درمان گروهي مبتني بر پذيرش و تعهد در کاهش اجتناب شناختي دانشجويان مؤثر است .