چکیده:
هدف پژوهش حاضر، رابطه بین هوش هیجانی و خودنظم جویی تحصیلی با شادکامی و باورهای غیرمنطقی در دانشآموزان پایه دهم تحصیلی بود. این پژوهش از نظر هدف بنیادی، از نظر ماهیت توصیفی و از نظر روش همبستگی میباشد. برای رسیدن به این هدف جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پایه دهم تحصیلی منطقه 10 تهران که 700 نفر میباشد. حجم نمونه با توجه به هدف پژوهش و با استفاده از شیوه نمونه-گیری تصادفی و جدول مورگان تعداد 250 نفر انتخاب شدند. در این پژوهش مقیاس هوش هیجانی بار- آن (1980)، پرسشنامه خودنظم بخشی تحصیلی، پرسشنامه شادکامی آرجیل، مارتین و کراسلند (1989) و پرسشنامه تفکرات غیرمنطقی الیس (1971) بر روی گروه نمونه اجرا شد. در این پژوهش تحلیل دادهها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی انجام میگیرد. در آمار توصیفی از میانگین، انحراف معیار، جداول و نمودارها استفاده میشود و در آمار استنباطی از همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که که بین هوش هیجانی کل با شادکامی رابطه مثبت و معنادار و با باورهای غیرمنطقی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین، بین خودنظمجویی تحصیلی کل با شادکامی رابطه مثبت و معنادار و با باورهای غیرمنطقی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که بین شادکامی و باورهای غیرمنطقی با هوش هیجانی کل و خودنظمدهی تحصیلی کل رابطه معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
در اين پژوهش مقياس هوش هيجاني بار- آن (١٩٨٠)، پرسشنامه خودنظم بخشي تحصيلي، پرسشنامه شادکامي آرجيل ، مارتين و کراسلند (١٩٨٩) و پرسش نامه تفکرات غيرمنطقي اليس (١٩٧١) بر روي گروه نمونه اجرا شد.
نتايج تحقيق نشان داد که که بين هوش هيجاني کل با شادکامي رابطه مثبت و معنادار و با باورهاي غيرمنطقي رابطه منفي و معناداري وجود دارد.
بنابراين ميتوان نتيجه گرفت که بين شادکامي و باورهاي غيرمنطقي با هوش هيجاني کل و خودنظم دهي تحصيلي کل رابطه معناداري وجود دارد.
نرماشيري و همکاران (١٣٩٤) در پژوهش خود که بر روي نوجوانان دختر تحت پوشش سازمان بهزيستي انجام گرفت ، به اين نتايج دست يافتند که شادکامي بر کاهش باورهاي غيرمنطقي نوجوانان مؤثر بوده و آن آموزش خرده مقياس هاي باورها غيرمنطقي از جمله انتظارات بيش از حد از خود، تمايل به سرزنش کردن خود، بيمسئوليتي عاطفي، نگراني در مورد آينده و نااميدي نسبت به تغيير را کاهش داده است .
از طرفي عوامل بسياري احتمالا ميتواند بر شادکامي و باورهاي غيرمنطقي مؤثر باشد که از آن جمله هوش هيجاني و خودنظم جويي تحصيلي ميباشد.
همچنين ، بين خودنظم جويي تحصيلي کل با شادکامي رابطه مثبت و معنادار و با باورهاي غيرمنطقي رابطه منفي و معناداري وجود دارد.
همچنين ، بين خودنظم جويي تحصيلي کل با شادکامي رابطه مثبت و معنادار و با باورهاي غيرمنطقي رابطه منفي و معناداري وجود دارد.
Emotional intelligence, life satisfaction and subjective happiness in female student health professionals: the mediating effect of perceived stress.
Perceived emotional intelligence and self-efficacy among Chinese secondary school teachers in Hong Kong.