چکیده:
امر راهنمایی و مشاوره درهر نظام آموزشی یک ضرورت تاریخی- اجتماعی و آموزشی است، هرجا مدرسه و آموزشگاهی هست در آن مسائل و مشکلات متعدد درسی، شخصی، خانوادگی، شغلی، مالی، سازگاری، عاطفی و روانی نیز وجود دارد. انسان در طول قرون و اعصار دریافته است برای اخذ تصمیم گفتگو داشتن با یک دوست صمیمی، یا یک معلم و روحانی، همسر، کشیش، یا والدین و پزشک میتواند فکر را روشنی بخشد. نقش مشاوره در آموزش و پرورش مترادف با تعلیم و تربیت و آسان کننده جریان آن است. آموزش و پرورش به عنوان نهادی عمومی و مطرح در جامعه مسئولیت مهمی در تربیت و پرورش دانش آموزان به عنوان نسل جوان و آینده ساز کشور دارد و مدرسه مکانی است که در آن استعدادها و تواناییهای دانش آموزان شناخته میشود یا به فعالیت میرسد و با استفاده از تجارب معلمان و ارائه ارزشهای مطلوب و افزایش مهارتهای لازم در افراد آنها برای زندگی و رسیدن به کمال انسانی و رشد علمی آماده میشوند. اینجاست که اهمیت راهنمایی و مشاوره در مدارس که همه آن را به عنوان جایگاه مهم پرورش نیروهایی توانا و آگاه میدانند پررنگ تر میشود چرا که همه دانشآموزان به نوعی در مسیر تحصیل با مشکلاتی روبرو میشوند که نیازمند کمک و راهنمایی مشاوران و معلمان خود هستند.
خلاصه ماشینی:
و اين مرکز براي اولين بار مسابقات عمومي دانشگاه را در سال ١٣٣٧ بوسيله استفاده از تست برگزار نمود مرکز مطالعات و راهنمائيهاي استخدامي در سال ١٣٣٦ به درخواست وزارت آموزش و پرورش کلاس کارآموزي هدايت حرفه اي جهت منتخبي از دبيران تهران براي مدت يکسال تشکيل داد و از آن سال به بعد به اجراي برنامه هاي راهنمايي حرفه اي جهت دانش آموزان و دانشجويان مبادرت کرد از جمله دانشجوياني که در اين مرکز به درخواست انجمن دوستداران امريکايي خاورميانه مورد راهنمايي قرار ميگرفتند تعدادي از دانشجويان اعزامي به امريکا بوده اند.
سپس عده اي از متخصصين خارجي و داخلي پس از چندماه بررسي برنامهه مقدماتي امروز تهيه و طرحي در اين زمينه ارائه نمودند اين طرح در کنگره فرهنگيان که در مرداد ١٣٣٧ در تهران تشکيل شد مورد مطالعه قرار گرفت پس از اصلاحاتي که به اضافه کردن يک فصل به آئين نامه دبيرستانها درمورد برنامه راهنمايي منتهي گرديد در اين آئين نامه که در تيرماه ١٣٣٨ به تصويب شوراي عالي فرهنگ رسيد، مقرر شد هر يک از دبيرستانها که جهت آمادگي کامل از نظر وسايل و افراد مجرب و متخصص پيدا نموده اند با اجازه اداره کل تعليمات متوسطه اجراي برنامه راهنمايي را آغاز نمايند ولي با مطالعاتي که بعمل آمد به علت عدم آمادگي مدارس تصميم گرفته شد اجراي اين برنامه تا فراهم شدن وسايل و نيروهاي انساني متخصص به تعويق افتد بدين منظور عده اي از کارشناسان وزارت آموزش و پرورش براي تحصيل و تحقيق درباره مسائل راهنمايي به خارج از کشور اعزام گرديدند و بعلاوه راهنمايي دانش آموزان در اداره کل تعليمات متوسطه تأئيد گرديد.