چکیده:
هدف اصلی این مقاله بررسی رابطه بین درماندگی آموخته شده والدین و استفاده فرزندان از فضای مجازی: نقش واسطهای تمرد و نافرمانی (مورد مطالعه: والدین دانش آموزان دختر متوسطه اول ناحیه 1 خرمآباد) میباشد. در این پژوهش سعی شده است به این سوال پاسخ داده شود که استفاده فرزندان از فضای مجازی با تبیین نقش واسطهای تمرد و نافرمانی فرزندان تا چه اندازه بر درماندگی آموخته شده والدین، ارتباط دارد؟ جامعه آماری شامل والدین دانش آموزان دختر متوسطهی اول ناحیه 1 شهر خرمآباد در سال تحصیلی 1401-1400 میباشد که در حال حاضر تعداد 300 نفر از را شامل می-شود. همچنین تعداد 169 نفر را با استفاده از روش نمونهگیری کوکران به عنوان نمونه آماری انتخاب شده است. در این پژوهش برای جمعآوری دادهها از 3 پرسشنامه استفاده فرزندان از فضای مجازی لی و همکاران (2005)، درماندگی آموخته شده والدین کوینلس و نیلسون (1988)، تمرد و نافرمانی فرزندان هاشمی و همکاران (1387) استفاده و به صورت تصادفی ساده توزیع شده است و در انجام آن از تکنیکهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است.
برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش آزمونهای نرمال بودن متغیرهای پژوهش، استقلال آزمون شوندگان، فرضیه عدم همخطی، رگرسیون سلسله مراتبی و ضریب همبستگی پیرسون استفاده و برای اجرای عملیات اقتصاد سنجی نیز از نرمافزار SPSS 26 استفاده میگردد.
یافتههای تحقیق نشان میدهد از 169 نفر نمونه آماری تعداد 74 نفر مرد معادل 8/43 درصد و تعداد 95 نفر زن معادل 2/56 درصد میباشند. در بازهی سنی بیشترین فراوانی متعلق به بازه سن 36 الی 40 سال با 68 نفر معادل 2/40 درصد و بازه سنی بیشتر از 55 سال با 14 نفر معادل 3/8 درصد کمترین سن را دارا هستند. در ادامه بیشترین مدرک تحصیلی مربوط به کارشناسی با 37 نفر معادل 9/21 درصد و کمترین مدرک تحصیلی مربوط به دکتری با 7 نفر معادل 4/1 درصد میباشد. همچنین یافتهها نشان داد، متغیر استفاده افراد از فضای مجازی با میانگین و انحراف معیار به ترتیب 56/59 و 97/9، متغیر درماندگی آموخته شده والدین با میانگین و انحراف معیار به ترتیب 04/81 و 99/12 و متغیر تمرد و نافرمانی فرزندان با میانگین و انحراف معیار به ترتیب 11/25 و 22/7 درصد شناسایی شدند. نتایج پژوهش نشان می-دهد، استفاده فرزندان از فضای مجازی با تبیین نقش واسطهای تمرد و نافرمانی فرزندان بر درماندگی آموخته شده والدین، ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
کارشناس ، گروه علوم تربيتي- مشاوره و راهنمايي، دانشگاه فرهنگيان ، اصفهان ، ايران چکيده هدف اصلي اين مقاله بررسي رابطه بين درماندگي آموخته شده والدين و استفاده فرزندان از فضاي مجازي: نقش واسطه اي تمرد و نافرماني (مورد مطالعه : والدين دانش آموزان دختر متوسطه اول ناحيه ١ خرم آباد) ميباشد.
در اين پژوهش سعي شده است به اين سوال پاسخ داده شود که استفاده فرزندان از فضاي مجازي با تبيين نقش واسطه اي تمرد و نافرماني فرزندان تا چه اندازه بر درماندگي آموخته شده والدين ، ارتباط دارد؟ جامعه آماري شامل والدين دانش آموزان دختر متوسطه ي اول ناحيه ١ شهر خرم آباد در سال تحصيلي ١٤٠١-١٤٠٠ ميباشد که در حال حاضر تعداد ٣٠٠ نفر از را شامل ميشود.
به طور کلي نتايج نشان دهنده اين است که بين استفاده فرزندان از فضاي مجازي با تبيين نقش واسطه اي تمرد و نافرماني فرزندان بر درماندگي آموخته شده والدين رابطه وجود دارد.
جدول ٨: نتايج آزمون فرضيه هاي فرعي پژوهش )به تصویرصفحه مراجعه شود) با توجه به ضريب همبستگي پيرسون در قسمت اول جدول ٨ ملاحظه ميشود که بين استفاده ي فرزندان از فضاي مجازي بر درماندگي آموخته شده والدين رابطه معنادار وجود دارد.
جهت بررسي فرضيه ويژه پژوهش از آزمون ضريب همبستگي پيرسون و ميانگين رتبه اي استفاده شد که نتايج نشان داد، استفاده فرزندان از فضاي مجازي با تبيين نقش واسطه اي تمرد و نافرماني فرزندان بر درماندگي آموخته شده والدين ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد.