چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر مرودودی به افت تحصیلی دانش آموزان اول ابتدایی میباشد. با توجه به توسعه کمی مدارس در سالهای اخیر و عدم توجه کافی به کیفیت و استانداردهای آموزشی، هم اکنون افت تحصیلی در مدارس به عنوان یک معضل اساسی مطرح است و پیش بینی میگردد در آینده نیز این معضل تشدید گردد. روش پژوهش حاضر به صورت میدانی میباشد و برای تفسیر دادهها از نرم افزار SPSS 22 استفاده شده است نتایج به این صورت میباشد. هر ساله بخشی از منابع و استعدادهای بالقوه انسانی و اقتصادی جامعه در مدارس با عناوین اخراج، ترک تحصیل و انصراف، مردودی در دروس و مشروطی ضایع میگردد و علاوه بر آن آثار و پیامدهای ناگواری نیز در حیات فردی، خانوادگی افراد بر جای می گذارد و نابسامانیهای اجتماعی فراوانی را نیز بوجود میآورد.
خلاصه ماشینی:
٤) تحقيق ديگري با عنوان «بررسي ارتباط ويژگيهاي خانوادگي با افت تحصيلي دانش آموزان پسر در دوره متوسطه اردبيل » توسط آقاي عظيم عليپور در سال ١٣٧٤مقطع کارشناسي ارشد، دانشکده علوم اجتماعي تهران انجام گرفته است که در اين پژوهش محقق به اين نتايج دست يافته که بين افت تحصيلي و نوع شغل پدران و ميزان درآمد خانواده و وضعيت مسکن و شغل مادران و سواد والدين و حضور و عدم حضور والدين يا يکي از آنها ارتباط وجود دارد.
٥) تحقيق ديگري با عنوان بررسي علل افت تحصيلي در آموزش و پرورش شهرستان نمين و ارائه راه هاي مقابله با آن توسط آقاي سيد ناصر آميغي اردبيل در سال ١٣٧٩ در مقطع کارشناسي ارشد انجام گرفته است که در اين پژوهش محقق به اين نتيجه دست يافته که بين افت تحصيلي، ميزان تحصيلات خانواده ، ميزان در آمد والدين ، امکانات فضاي آموزشي و شيوه مديريت آموزشگاه و ويژگيهاي معلمان ارتباط معنا داري که موثر بر معدل درس باشد وجود ندارد اما شيوه ي مديريت آموزشگاه و ويژگيهاي معلمان و ميزان در آمد خانواده بر تکرار پايه آنها موثر مي باشد.
جدول توزيع ميزان درآمد خانواده و افت تحصيلي )به تصویرصفحه مراجعه شود) با توجه به نتايج آماري بدست آمده تعداد پاسخ دهندگان به سوال دو (انتصاب مديران مدارس از روي صلاحيت ) از بين ٤٠ نفر که بيشترين تعداد به گزينه متوسط با فراواني ١٥ و ٣٧/٥ درصد و کمترين آن به گزينه خيلي زياد با فراواني ٣ و ٧/٥ درصد مي باشد و بقيه نيز به ترتيبي که در جدول و نمودار زير آمده مشخص و نشان داده شده است .