چکیده:
اجتماعی کردن صحیح افراد و کسب مهارتهای اجتماعی لازم، برای زندگی همواره یکی از اهداف اساسی هرجامعه میباشد. چـرا که رشد اجتماعی درجریان اجتمـاعی شدن به وجود میآید، باعث سازگاری و برقـراری ارتباط صحیح افراد با دیگران میشود و آنها را از این طریق قادر به شکوفایی استعدادهای بالقوه شان میسازد. جریان اجتماعی شدن که در آن مهارتها، انگیزهها، ارزشها، هنجارها و رفتارهای فرد شکل میگیرد تا به شکل مطلوب در جامعه رفتار کند؛ ازکودکی آغاز و درطول عمر ادامه مییابد. بروز برخی از مشکلات درجامعه ناشی از عدم رشد افراد در زمینهی تربیت اجتماعی است. پرورش بعد اجتماعی افراد در توسعه و رشد سایر ابعاد زندگی فرد نیز موثر است. اجتماعی شدن مهم ترین فرایند کسب مهارتهای اجتماعی در کودکان است که متاثر از سطوح مختلف بوم شناختی شامل خانواده، مدرسه و جامعه میباشد. مهارتهای اجتماعی افراد میتواند تاثیر شگرفی در کارکردهای انطباقی، تحصیلی، کیفیت زندگی، ارتباطات با دوستان و توان بالقوهی آنها برای زندگی و آموزش در محیط با حداقل محدودیت داشته باشد. در این پژوهش به نقش گروه همسالان در مهارت اجتماعی پرداخته شده است. به نظر میرسد وجود هـم سالان در زندگی اجتماعی نوجوانان ضرورتی اجتناب ناپذیر است تا جایی که فقدان آن به آسیبهای روانی و اجتماعی مهمی منجر میشود. نوجوانان اغلب تجارب و مهارتهای خود را از دوستان کسب میکنند و ارتباط نوجوانان با یک دیگر درآغاز نوجوانی به طورعمده متمرکز به گروه هم سالان و دوستان است. کنشهای متقابل هم سالان نیز از عوامل مهم در رشد صلاحیت اجتماعی و شناختی افراد به شمار میرود.
خلاصه ماشینی:
مهارتها، تواناییهای لازم برای انجام رفتارهای هدفمند و موفقیّت آمیز هستند (همان:1 > کارتلج و میلبرن (1980) نیز به رفتارهای آموخته شده و مقبول جامعه که شخص میتواند با دیگران به نحوی ارتباط متقابل بر قرار کند که به بروز پاسخهای مثبت و پرهیز از پاسخهای منفی انجام گيرد، مهارت اجتماعی میگویند (نظری نژاد، 1375: 3 > از نظر گرشام 2 r"/>r"/> (1990) مهارتهای اجتماعی مجموعه رفتارهای فرا گرفته شده و قابل قبولی است که فرد را قادر میسازد با دیگران رابطه موثر داشته باشد و از عکس العملهای نامعقول اجتماعی خودداری کند (به پژوه و همکا 84).
ازاینرو، در این پژوهش سعی بر آن است که تاثیر جو و اعتماد سازمانی بر تعهد سازمانی با توجه به نقش میانجی انگیزش شغلی مورد بررسی قرار گیرد.
بهرامی و صریحی اسفستانی (1394) در پژوهشی به بررسی ارتباط بین اعتماد سازمانی، حمایت سازمانی ادراک شده و تعهد سازمانی پرداختند؛ جامعه آماری این تحقیق، کارکنان ستادی معاونت نظارت مالی و خزانهداری کل کشور در وزارت امور اقتصادی و دارایی است که مجموعاً 175 نفر بود؛ که از روش تصادفی طبقهای استفاده شده و از این جامعه، نمونه مورد نظر از طریق فرمول کوکران، 120 نفر بهدست آمد.
(2009), examining the relationship between trust and organizational commitment and Education in Agricultural Jihad Organization of Qom province), Public A - Keshavarz et al - Barrows & Wesson - Mc Murey - Allen & Meyer - Staples & Webster - Pucetaite & Lamsa - Somaya& Williamson - Maele & Houtte - Lee - Rousseau et al - Ellonen et al - Communication - Reputation - Rankin - Robbins - Gage &Beriiner - Latham & Pinder - Bessell etal - Kaneshiro - Hovang & Tesae - christopher - Goodness of Fit - christopher