خلاصه ماشینی:
"چیزی که باعث میشود مسائل زنان-و نه مردان-خاص و اصلا مسئله باشد تمایزی است که زن را در جامعهء انسانی هدف قرار داده نه مرد را،«مرد بودن امری متمایز نیست؛مرد با مرد بودن محق است...
ولی چون سینمای زن بستگی کاملی به وضعیت زن در جامعه دارد و اصلا وضعیت به خصوص زن در جامعه، خانواده و تاریخ است که این امکان را به سینما میدهد که به زن به عنوان مقولهای متمایز بنگرد،به ناچار در خلال بحث،گریزهایی به حضور زن در جامعه،خانواده یا تاریخزده خواهد شد.
در حالیت زندگی موقعیتهای بسیاری وجود دارند که از فرط تکرار،طبیعی و تغییرناپذیر به نظر میرسند که البته قسمت عمدهای از وضعیت زنان هم از این دست است.
این زنان چون میخواهند از موقعیتی که جامعه-مردان-برای آنها در نظر گرفته فراتر روند،نمیتوانند خود را در آثارشان با زنان دیگر هم هویت بیابند،پس برای به دست آوردن حتی،بخشی از قدرت و امکاناتی که در تصرف مردان است،خود را با مردان همهویت و همذات میپندارند و ناخودآگاه جانب آنها را میگیرند.
در واقع،همان چیزی که جامعه در دورهای معین از زنان انتظار دارد در فیلمها انعکاس مییابد و از این لحاظ حتی حضور زن در سینما وجهی سیاسی مییابد که دستیابی به مقاصد اجتماعی و غیره را برای دولتمردان به دنبال دارد.
هرچند در کشورهایی،تحت فشار رعایت حقوق بشر از طرف جوامع جهانی،سعی میشود زنان را کارآمد،فعال،و دستاندرکار نشان دهند،ولی این لایهای ظاهری است،نقابی است بر چهرهء سنتها و قوانین اغلب دست نخوردهء آن کشورها کشیده میشود،آن هم نه برای زنان، بلکه به خاطر همراهی با سیاستهای جهانی و آنچه مدنظر دولت مردان است."